Zdarzenie lotnicze nr 404/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.87

Akt indywidualny
Wersja od: 3 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 84
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 404/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się wdniu 13marca 2016r. na śmigłowcu EC 135P2+, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T5 - Uszkodzenie konstrukcji".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Na śmigłowcu w SOT Warszawa-Babice była wykonywana planowana obsługa hangarowa po 1000 FH, zgodnie ze zleceniem WO/HXM/008/2016. Podczas przeglądu elementów sterujących kątem natarcia łopatek fenestronu zgodnie z AMM 64-22-00, w trakcie mycia pakietu giętno-skrętnego w celu dokonania jego weryfikacji zostało stwierdzone pęknięcie metalowego paska giętno-skrętnego, stanowiącego (giętno-skrętne) mocowanie łopatki wirnika ogonowego do obracającego się korpusu piasty fenestronu w płaszczyźnie podłużnej. Zestaw pasków giętno-skrętnych został zakwalifikowany do wymiany na nowy. Śmigłowiec nadal pozostaje na planowej obsłudze. Całkowity nalot śmigłowca do dnia wykrycia niesprawności wynosił 1727 FH.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Prawdopodobną przyczyną pęknięcia paska giętno-skrętnego było jego zmęczeniowe zużycie eksploatacyjne.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.