Zdarzenie lotnicze nr 38/05.
Dz.Urz.ULC.2008.10.114
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 33
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 38/05
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2",
oraz do kategorii:
"Czynnik organizacyjny"
w grupie przyczynowej "System szkolenie - O2".
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 4.000m. Uczeń-skoczek po wykonaniu nakazanego opóźnienia otworzył spadochron główny. Manewrując spadochronem uczeń-skoczek kierował się do wyznaczonego miejsca lądowania. Na wysokości około 100m ustawił się w kierunku pod wiatr, aby wylądować przed pasem. Będąc na wysokości około 20-30m, wykonał gwałtowany zakręt w lewą. Po wykonaniu obrotu o 180°, z dużą prędkością postępową i opadania, uczeń-skoczek zderzył się z ziemią, doznając poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku:
Przyczyną wypadku było wykonanie przez ucznia-skoczka zakrętu na zbyt małej wysokości.
Za okoliczność sprzyjającą zaistnieniu wypadku Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", uznaje obdarzenie zbyt dużym zaufaniem ucznia-skoczka i zbyt wczesne przyzwolenie na wykonywanie skoków na czaszy przy większym, niż zalecane przez producenta, obciążeniu.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. W szkoleniu uczniów-skoczków dobierać rodzaj i wielkość czasz spadochronów, w tym również spadochronów zapasowych, stosownie do zaleceń producenta.
4.2. W programie szkolenia spadochronowego uwzględnić ćwiczenia obejmujące naukę lotu na otwartym spadochronie, w szczególności dotyczące manewrowania, planowania i taktyki lądowania, zarówno w sytuacjach standardowych, jak i odbiegających od norm i wcześniejszych założeń.