Zdarzenie lotnicze nr 38/05.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.10.114

Akt indywidualny
Wersja od: 12 września 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 33
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 38/05

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 kwietnia 2005 r., na spadochronie Spectra 170, na którym wykonywał 99 skok uczeń-skoczek, lat 35, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2",

oraz do kategorii:

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej "System szkolenie - O2".

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 4.000m. Uczeń-skoczek po wykonaniu nakazanego opóźnienia otworzył spadochron główny. Manewrując spadochronem uczeń-skoczek kierował się do wyznaczonego miejsca lądowania. Na wysokości około 100m ustawił się w kierunku pod wiatr, aby wylądować przed pasem. Będąc na wysokości około 20-30m, wykonał gwałtowany zakręt w lewą. Po wykonaniu obrotu o 180°, z dużą prędkością postępową i opadania, uczeń-skoczek zderzył się z ziemią, doznając poważnych obrażeń ciała.

3. Przyczyna wypadku:

Przyczyną wypadku było wykonanie przez ucznia-skoczka zakrętu na zbyt małej wysokości.

Za okoliczność sprzyjającą zaistnieniu wypadku Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", uznaje obdarzenie zbyt dużym zaufaniem ucznia-skoczka i zbyt wczesne przyzwolenie na wykonywanie skoków na czaszy przy większym, niż zalecane przez producenta, obciążeniu.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. W szkoleniu uczniów-skoczków dobierać rodzaj i wielkość czasz spadochronów, w tym również spadochronów zapasowych, stosownie do zaleceń producenta.

4.2. W programie szkolenia spadochronowego uwzględnić ćwiczenia obejmujące naukę lotu na otwartym spadochronie, w szczególności dotyczące manewrowania, planowania i taktyki lądowania, zarówno w sytuacjach standardowych, jak i odbiegających od norm i wcześniejszych założeń.