Zdarzenie lotnicze Nr 360/06.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.2.52

Akt indywidualny
Wersja od: 10 lutego 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 127
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 listopada 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 360/06

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 grudnia 2006 r., na samolocie ultralekkim Samba XXL, pilotowanym przez pilota, lat 43, posiadającego licencję pilota samolotów ultralekkich, wydaną przez LAA ČR, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2".

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot, przed dolotem do lotniska lądowania, próbował bezskutecznie nawiązać łączność radiową z lotniskiem. W czasie podchodzenia do lądowania, pilot zauważył, że do startu z pasa betonowego przygotowuje się samolot Cessna. Pilot podjął decyzję o zmianie miejsca lądowania. Do tego celu wybrał nawierzchnię trawiastą, znajdującą się równolegle do pasa betonowego. Z uwagi na silny lewoboczny wiatr, lądowanie wykonywał na małych klapach. Pilot doprowadził do dynamicznego przyziemienia na przednie koło, przy prędkości 75-80 km/h. Samolot odbił się od ziemi, a pilot niewłaściwie zareagował na zaistniałą sytuację i powtórne, lecz bardziej dynamicznie, przyziemił na przednie koło. Takie działanie pilota doprowadziło do złamania przedniej goleni. Samolot kontynuował dobieg. W końcowej fazie dobiegu zostały złamane łopaty śmigła, a samolot podparł się dolną osłoną silnika o nawierzchnię trawiastą lotniska. Załoga nie odniosła żadnych obrażeń ciała, samolot został uszkodzony.

3. Przyczyna wypadku:

PKBWL ustaliła, że przyczyną wypadku było dynamiczne przyziemienie samolotu na przednie koło i nieumiejętne poprawienie tego błędu.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku było niewielkie doświadczenie dowódcy statku powietrznego oraz warunki meteorologiczne, wymuszające lądowanie z klapami w położeniu startowym.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. PKBWL zwraca uwagę pilotom o małym doświadczeniu w pilotowaniu samolotów ultralekkich o dużej doskonałości, że faza wytrzymania przy lądowaniu dla takich samolotów, szczególnie z klapami w położeniu startowym, wymaga precyzji w operowaniu sterem wysokości.