Zdarzenie lotnicze Nr 360/06.
Dz.Urz.ULC.2009.2.52
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 127
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 listopada 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 360/06
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot, przed dolotem do lotniska lądowania, próbował bezskutecznie nawiązać łączność radiową z lotniskiem. W czasie podchodzenia do lądowania, pilot zauważył, że do startu z pasa betonowego przygotowuje się samolot Cessna. Pilot podjął decyzję o zmianie miejsca lądowania. Do tego celu wybrał nawierzchnię trawiastą, znajdującą się równolegle do pasa betonowego. Z uwagi na silny lewoboczny wiatr, lądowanie wykonywał na małych klapach. Pilot doprowadził do dynamicznego przyziemienia na przednie koło, przy prędkości 75-80 km/h. Samolot odbił się od ziemi, a pilot niewłaściwie zareagował na zaistniałą sytuację i powtórne, lecz bardziej dynamicznie, przyziemił na przednie koło. Takie działanie pilota doprowadziło do złamania przedniej goleni. Samolot kontynuował dobieg. W końcowej fazie dobiegu zostały złamane łopaty śmigła, a samolot podparł się dolną osłoną silnika o nawierzchnię trawiastą lotniska. Załoga nie odniosła żadnych obrażeń ciała, samolot został uszkodzony.
3. Przyczyna wypadku:
PKBWL ustaliła, że przyczyną wypadku było dynamiczne przyziemienie samolotu na przednie koło i nieumiejętne poprawienie tego błędu.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku było niewielkie doświadczenie dowódcy statku powietrznego oraz warunki meteorologiczne, wymuszające lądowanie z klapami w położeniu startowym.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. PKBWL zwraca uwagę pilotom o małym doświadczeniu w pilotowaniu samolotów ultralekkich o dużej doskonałości, że faza wytrzymania przy lądowaniu dla takich samolotów, szczególnie z klapami w położeniu startowym, wymaga precyzji w operowaniu sterem wysokości.