Zdarzenie lotnicze nr 357/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.162

Akt indywidualny
Wersja od: 9 listopada 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 106
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 357/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 marca 2016 r. na samolocie PZL M-20-3 Mewa, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H4 - Błędy proceduralne"

oraz

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T3 - Podwozie i ogumienie".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Podczas przeglądu okresowego wykonywanego co 100FH stwierdzono brak kilku nitów w tylnej części żebra kesonu prawego skrzydła w rejonie bliskim mocowania tylnego okucia goleni podwozia głównego na skutek ich ścięcia, pęknięcia przy górnej i dolnej półce żebra w jego tylnej części oraz zniekształcenia górnego i dolnego pokrycia prawego skrzydła (pukle) w sąsiedztwie występowania ww. uszkodzeń żebra. Samolot zaliczył łącznie 9129 lądowań i najprawdopodobniej nie zostanie naprawiony.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było twarde przyziemienie na prawe podwozie główne.

Okoliczności sprzyjające:

Znaczne zużycie eksploatacyjne samolotu, wynikające z wykorzystania go do szkolenia, czego skutkiem jest wysoka liczba zaliczonych cykli lotów i narażenie na twarde lądowania w wykonaniu uczniów-pilotów.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.