Zdarzenie lotnicze nr 340/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.106

Akt indywidualny
Wersja od: 24 października 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 51
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 340/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 marca 2015 r. na szybowcu SZD-50-3 Puchacz, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H4 - Błędy proceduralne"

oraz

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T12 - Inne"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O2 - System szkolenia"

"O3 - Standardy, kontrole i audyty"

"O - Obsługa techniczna".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 8 września 2016 r.

Lotnisko Warszawa-Babice EPBC. Podczas startu za wyciągarką w trakcie wykonywania zadania IV/6, przy próbie wyczepienia liny wyciągarkowej doszło do odczepienia się gałki uchwytu zwalniania liny od linki mechanizmu zwalniającego, do której była zamocowana. Lina wyciągarkowa została wyczepiona - po upewnieniu się o tym załoga szybowca wykonała normalny krąg i lądowanie oraz zgłosiła zdarzenie kierownikowi lotów. Szybowiec miał wykonaną obsługę po 100FH w dniu 5.12.2014 r. Analiza dokumentacji szybowca wykazuje, że z zapisów CRS 362/2014 wynika, iż linki zostały sprawdzone zgodnie z biuletynem 007, lecz nie do końca jednoznaczny jest zapis o wymianie wszystkich linek z rdzeniem metalowym, znajdujący się w CRS 08/2011. Jest to drugie, podobne zdarzenie w Aeroklubie Warszawskim.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było zniszczenie nieprawidłowo wykonanego zakończenia linki pod zamocowanie gałki wyczepu.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.