Zdarzenie lotnicze Nr 340/09.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2010.2.26

Akt indywidualny
Wersja od: 19 marca 2010 r.

KOMUNIKAT Nr 8
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 15 lutego 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 340/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 maja 2009 r., na spadochronie Nawigator 260, na którym 8. skok wykonywał uczeń-skoczek, lat 31, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "Brak kwalifikacji - H2".

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 4.000 m z opóźnionym otwarciem 60 sek. na zadanie AFF-4. Po wykonaniu nakazanego opóźnienia otworzył spadochron główny. Lot na spadochronie, do momentu lądowania, przebiegał prawidłowo. Podczas podchodzenia do lądowania, uczeń-skoczek nie utrzymał kierunku "pod wiatr" i lądował bokiem, na rozstawione nogi. Skoczek zgłosił uraz w okolicach stawu skokowego nogi prawej. Po opatrzeniu na starcie spadochronowym został przewieziony do szpitala, gdzie stwierdzono złamanie dwukostkowe kości strzałkowej i piszczelowej.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku były błędy w technice lądowania polegające na lądowaniu bokiem do kierunku wiatru i przyjęciu nieprawidłowej sylwetki ciała podczas przyziemienia. Spowodowało to obrażenia ciała ucznia-skoczka.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL zaakceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:

Z uczniami-skoczkami przeprowadzono odprawę, na której omówiono zdarzenie oraz przypomniano metodę prawidłowego podejścia do lądowania i przyjmowania odpowiedniej sylwetki podczas przyziemienia.