Zdarzenie lotnicze Nr 338/07.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.4.117

Akt indywidualny
Wersja od: 18 maja 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 47
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 marca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 338/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 sierpnia 2007 r., na szybowcu SZD-9 bis Bocian 1E, pilotowanym przez instruktora-pilota, lat 64, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4"

oraz do kategorii: "Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej "Meteorologiczne - E1".

2. Opis okoliczności wypadku:

Instruktor-pilot wraz z pasażerem, lecąc szybowcem w locie zapoznawczym, z powodu zbliżającej się do lotniska burzy otrzymał polecenie jak najszybszego powrotu i lądowania. W trakcie lotu powrotnego szybowiec wszedł w silny opad deszczu, gdzie widzialność była bardzo słaba i występowało silne tzw. "duszenie". W krótkim czasie nastąpiła utrata wysokości lotu i ze względu na małą wysokość, pilot zdecydował o lądowaniu w terenie przygodnym. Podczas podejścia do lądowania, pilotujący zauważył przed sobą linię wysokiego napięcia. Wykonał manewr, w celu uniknięcia zderzenia, przelatując na wysokości około 3 m nad linią. Następnie nadal kontynuował zniżanie w bardzo intensywnym opadzie deszczu, istotnie ograniczającym widzialność. Lądowanie zakończyło się poważnym uszkodzeniem szybowca, a pilot i pasażer doznali poważnych obrażeń ciała.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczynami zdarzenia lotniczego były:

- Brak bieżącej analizy zmieniających się dynamicznie warunków meteorologicznych.

- Podjęcie decyzji o powrocie na lotnisko i wlot w strefę oddziaływania chmury burzowej Cb.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

Zapoznać z okolicznościami zdarzenia instruktorów, pilotów i uczniów-pilotów.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Szef Wyszkolenia Aeroklubu Regionalnego w porozumieniu z Dyrektorem Departamentu Personelu Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego - dokonać analizy zakresu czynności wynikających z uprawnień instruktora-pilota.