Zdarzenie lotnicze Nr 338/07.
Dz.Urz.ULC.2009.4.117
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 47
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 marca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 338/07
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4"
oraz do kategorii: "Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej "Meteorologiczne - E1".
2. Opis okoliczności wypadku:
Instruktor-pilot wraz z pasażerem, lecąc szybowcem w locie zapoznawczym, z powodu zbliżającej się do lotniska burzy otrzymał polecenie jak najszybszego powrotu i lądowania. W trakcie lotu powrotnego szybowiec wszedł w silny opad deszczu, gdzie widzialność była bardzo słaba i występowało silne tzw. "duszenie". W krótkim czasie nastąpiła utrata wysokości lotu i ze względu na małą wysokość, pilot zdecydował o lądowaniu w terenie przygodnym. Podczas podejścia do lądowania, pilotujący zauważył przed sobą linię wysokiego napięcia. Wykonał manewr, w celu uniknięcia zderzenia, przelatując na wysokości około 3 m nad linią. Następnie nadal kontynuował zniżanie w bardzo intensywnym opadzie deszczu, istotnie ograniczającym widzialność. Lądowanie zakończyło się poważnym uszkodzeniem szybowca, a pilot i pasażer doznali poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczynami zdarzenia lotniczego były:
- Brak bieżącej analizy zmieniających się dynamicznie warunków meteorologicznych.
- Podjęcie decyzji o powrocie na lotnisko i wlot w strefę oddziaływania chmury burzowej Cb.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Zapoznać z okolicznościami zdarzenia instruktorów, pilotów i uczniów-pilotów.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Szef Wyszkolenia Aeroklubu Regionalnego w porozumieniu z Dyrektorem Departamentu Personelu Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego - dokonać analizy zakresu czynności wynikających z uprawnień instruktora-pilota.