Zdarzenie lotnicze nr 334/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.69

Akt indywidualny
Wersja od: 23 stycznia 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 68
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 334/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się wdniu 2marca 2016r. na samolocie Airbus A32J, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H1 - Postępowanie umyślne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

FIR Warszawa. Zgodnie z treścią zgłoszenia zdarzenia lotniczego, załoga samolotu Airbus A321 wykonująca lot na trasie UUDD-EGLL, po przekazaniu na łączność radiową z sektora "G" (częstotliwość 132.700 MHz) na sektor "BD" (częstotliwość 134.225 MHz) nie nawiązała kontaktu radiowego ze służbą kontroli ruchu lotniczego przez okres siedmiu minut. W wyniku wywołania załogi A321 na częstotliwości alarmowej (121.500 MHz) załoga wznowiła łączność radiową. O zdarzeniu zostały poinformowane służby wojskowe.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Prawdopodobną przyczyną zaistnienia zdarzenia lotniczego był błąd załogi samolotu Airbus 321 w zakresie stosowania się do zasad prowadzenia korespondencji radiowej.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.