Zdarzenie lotnicze Nr 331/06.
Dz.Urz.ULC.2008.13.207
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 113
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 października 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 331/06
"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej "Poważna awaria silnika-T1".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot z pasażerem wykonywał lot widokowy. W 30 minucie lotu, nad rzeką Wisłą, silnik samolotu wyłączył się samoistnie, nie wykazując wcześniej objawów niestatecznej pracy. W tym czasie prędkość samolotu wynosiła 150-160km/h. Pilot sprawdził stan paliwa w zbiornikach, stwierdzając, że żaden ze wskaźników nie pokazuje "rezerwy" paliwa. Przystąpił do próby uruchomienia silnika, przełączając zasilanie paliwem na pierwszy zbiornik. Po nieudanej próbie, nawiązał łączność ze Służbą Informacji Powietrznej (FIS-Warszawa), którą poinformował o sytuacji na pokładzie. Następnie przełączył kran paliwa na drugi zbiornik i ponowił próbę uruchomienia silnika. Kiedy druga próba również nie przyniosła rezultatu, ponownie przełączył paliwo na pierwszy zbiornik, przystępując do trzeciej próby uruchomienia. W tym samym czasie szukał miejsca do lądowania awaryjnego, biorąc również pod uwagę wodowanie na Wiśle. W trakcie podejścia do lądowania pilot, za pomocą rozrusznika, ustawił śmigło w położeniu poziomym. Przyziemienie samolotu nastąpiło na zrytym polu po świeżo wykopanych ziemniakach, co spowodowało wyrwanie podwozia głównego z konstrukcji kadłuba. Po przyziemieniu samolot zaczął obracać się w lewo i zatrzymał się po wykonaniu około 130° obrotu. Pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń.
Ponadto Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że:
- samolot wyposażony był w silnik Rota 912 UL, który, jako niecertyfikowany silnik, może w każdej chwili przerwać pracę (odpowiednia uwaga dla pilota na ten temat znajduje się w dokumentacji silnika);
- masa startowa samolotu przekraczała dopuszczalną masę startową o około 40 kg;
- podczas prób uruchomienia silnika w locie nie użyto elektrycznej pompy podającej;
- obecność elektrycznej pompy podającej w instalacji paliwowej samolotu nie miała swego odzwierciedlenia w jego dokumentacji, a w Instrukcji Użytkowania w Locie nie było żadnych procedur dotyczących jej praktycznego zastosowania;
3. Przyczyna wypadku:
PKBWL ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był zanik zapłonu, powodujący zatrzymanie silnika i brak możliwości jego ponownego uruchomienia, co w rezultacie doprowadziło do przymusowego lądowania w terenie przygodnym i uszkodzenia statku powietrznego.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania zdarzenia nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.