Zdarzenie lotnicze nr 320/07.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.9.99

Akt indywidualny
Wersja od: 1 sierpnia 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 19
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 lipca 2008 r.
na podstawie § 31.2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225),

dotyczy wypadku lotniczego Nr 320/07, który wydarzył się w dniu 29 lipca 2007 r. w miejscowości Chrcynno, na spadochronie Sabre 2-150, na którym 182 skok wykonywała kobieta, lat 38, skoczek spadochronowy.
1. Opis okoliczności wypadku.

Skoczek spadochronowy w trakcie opadania, na otwartym spadochronie, planując lądowanie z długiej prostej, wykonała zakręt na wysokości około 350 m. W końcowej fazie podejścia do lądowania, przed przyziemieniem ściągnęła linki sterownicze w celu zmniejszenia prędkości opadania czaszy i wyrównania lotu. Zorientowała się jednak, że znajduje się na zbyt niskiej wysokości by wyrównać lot. Przygotowała się więc do twardego lądowania, uginając nogi i naprężając mięśnie. Skoczek przyziemiła z dużą prędkością pionową, doznając poważnego obrażenia lewej nogi.

2. Przyczyny wypadku.

Państwowa Komisja Badania Wypadków otniczych na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczyną wypadku lotniczego było zbyt późne ściągnięcie linek sterowniczych w końcowej fazie lądowania, co spowodowało przyziemienie ze zwiększoną prędkością opadania.

Okolicznościami sprzyjającymi były:

- brak dostatecznej koncentracji podczas wykonywania skoku;

- nierówność terenowa, mająca wpływ na charakter doznanych obrażeń;

- krótki czas przygotowania skoczka do wykonania skoku;

- rozproszenie uwagi skoczka przez przelatującego nieopodal ptaka.

3. Propozycje zaleceń profilaktycznych ogłoszone w uchwale PKBWL.

Państwowa Komisja Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

4. Zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Nr 14 Prezesa ULC z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia kwalifikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych, zdarzenie klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki

w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4"