Zdarzenie lotnicze Nr 317/08.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.7.139

Akt indywidualny
Wersja od: 10 sierpnia 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 61
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 lipca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 317/08

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 czerwca 2008 r., na spadochronie Hurricane 150, na którym skoczek spadochronowy, posiadający świadectwo kwalifikacji, wykonywał 605 skok spadochronowy, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek spadochronowy wyskoczył z samolotu na wysokości 1.600 m. Otwarcie czaszy spadochronu nastąpiło na wysokości 650 m. Następnie skoczek spadochronowy wykonał lot w kierunku wyznaczonego na lotnisku rejonu lądowania. Zakręt do lądowania wykonał w lewo o niepełne 180° na wysokości 100 m (na przedniej taśmie nośnej). Po wykonaniu zakrętu, wyrównał lot na wysokości 30 m z odchyłką w prawo o około 20° od kierunku "pod wiatr". Tak wykonany manewr spowodował, że skoczek spadochronowy znalazł się nad drzewami, tj. ok. 30 m w prawo poza wyznaczonym rejonem lądowania. W celu uniknięcia kolizji z drzewami skoczek wykonał zakręt w lewo o około 30° na przedniej taśmie nośnej, doprowadzając do stromego toru lotu a następnie zderzenia z ziemią. Skoczek spadochronowy doznał poważnych obrażeń ciała.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku były błędy polegające na:

- wykonaniu zakrętu do lądowania zbyt blisko przeszkód terenowych, znajdujących się poza użytkową częścią lotniska;

- zakończenie zakrętu do lądowania z odchyłką około 20° od kierunku pod wiatr, co spowodowało ześlizg spadochronu poza część użytkową lotniska i nad przeszkody terenowe;

- wykonanie poprawki kierunku lądowania, za pomocą ściągnięcia przedniej taśmy nośnej, co spowodowało zderzenie skoczka z ziemią z dużą prędkością pionową.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL akceptuje zaproponowane zalecenia profilaktyczne odnoszące się do działalności Aeroklubu:

4.1. Zdarzenie omówić ze wszystkimi skoczkami wykonującymi skoki na lotnisku.

4.2. Podczas szkoleń teoretycznych zwracać uwagę na przestrzeganie wyznaczonych stref lądowania.

4.3. Rejon przeznaczony do lądowania wyznaczać dalej od krawędzi lotniska.