Zdarzenie lotnicze Nr 317/08.
Dz.Urz.ULC.2009.7.139
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 61
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 lipca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 317/08
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek spadochronowy wyskoczył z samolotu na wysokości 1.600 m. Otwarcie czaszy spadochronu nastąpiło na wysokości 650 m. Następnie skoczek spadochronowy wykonał lot w kierunku wyznaczonego na lotnisku rejonu lądowania. Zakręt do lądowania wykonał w lewo o niepełne 180° na wysokości 100 m (na przedniej taśmie nośnej). Po wykonaniu zakrętu, wyrównał lot na wysokości 30 m z odchyłką w prawo o około 20° od kierunku "pod wiatr". Tak wykonany manewr spowodował, że skoczek spadochronowy znalazł się nad drzewami, tj. ok. 30 m w prawo poza wyznaczonym rejonem lądowania. W celu uniknięcia kolizji z drzewami skoczek wykonał zakręt w lewo o około 30° na przedniej taśmie nośnej, doprowadzając do stromego toru lotu a następnie zderzenia z ziemią. Skoczek spadochronowy doznał poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku były błędy polegające na:
- wykonaniu zakrętu do lądowania zbyt blisko przeszkód terenowych, znajdujących się poza użytkową częścią lotniska;
- zakończenie zakrętu do lądowania z odchyłką około 20° od kierunku pod wiatr, co spowodowało ześlizg spadochronu poza część użytkową lotniska i nad przeszkody terenowe;
- wykonanie poprawki kierunku lądowania, za pomocą ściągnięcia przedniej taśmy nośnej, co spowodowało zderzenie skoczka z ziemią z dużą prędkością pionową.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL akceptuje zaproponowane zalecenia profilaktyczne odnoszące się do działalności Aeroklubu:
4.1. Zdarzenie omówić ze wszystkimi skoczkami wykonującymi skoki na lotnisku.
4.2. Podczas szkoleń teoretycznych zwracać uwagę na przestrzeganie wyznaczonych stref lądowania.
4.3. Rejon przeznaczony do lądowania wyznaczać dalej od krawędzi lotniska.