Zdarzenie lotnicze Nr 310/06.
Dz.Urz.ULC.2009.2.56
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 131
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 grudnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 310/06
"Czynnik techniczny"
w grupach przyczynowych "Poważna awaria silnika - T1",
"Błędy konstrukcyjne, produkcyjne - T9".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot, po przygotowaniu samolotu, wystartował z lotniska aeroklubowego do lotu turystycznego. Po około 30 minutach lotu nastąpił 2 sekundowy spadek obrotów silnika, po czym obroty wróciły do normy. Po kilkunastu minutach dalszego lotu nastąpiło samoczynne przerwanie pracy silnika. Pilot wybrał pole przymusowego lądowania, znajdujące się z lewej strony od kierunku lotu. Wykonał zakręt i wypuścił klapy. Samolot wylądował awaryjnie na polu. Lądowanie odbyło się skośnie, pod kątem około 30° do bruzd pola, od których odbił się "kangurem" na odległość około 30m i po przetoczeniu się 80m, uderzył w słupek ogrodzenia, złamał go, a następnie zatrzymał się. Pilot nie odniósł obrażeń. Samolot został uszkodzony.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było awaryjne lądowanie w terenie przygodnym, nie nadającym się do tego, wymuszone przerwaniem pracy w locie przez silnik z powodu wzrostu temperatury w rejonie przewodów i agregatów instalacji paliwowej, co spowodowało powstanie par paliwa (tzw. korka parowego) i brak ciągłości w zasilaniu silnika paliwem.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były: