Zdarzenie lotnicze nr 307 i 317/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.65

Akt indywidualny
Wersja od: 23 stycznia 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 64
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 307 i 317/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 i 29 lutego 2016 r. na samolocie Airbus A320, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej: "E2 - Służby zarządzania ruchem lotniczym",

"E5 - Pomoce nawigacyjne".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Lotnisko EPLB. Zgodnie z treścią zgłoszenia zdarzenia lotniczego, pomiar widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR) za pomocą dedykowanych urządzeń wskazywał na występujące znaczne różnice w ramach tego samego systemu. Obserwator meteo przekazał na stanowisko operacyjne TWR informację o braku autoryzacji w zakresie wskazań wartości RVR. Na okoliczność odlotu samolotu Airbus A320 aktualną wartość RVR ocenił obserwator meteo, która została następnie przekazana załodze przez kontrolera ruchu lotniczego.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Zgodnie z otrzymanymi od służb technicznych wyjaśnieniami, przyczyną różnych danych wyjściowych w zakresie wartości RVR było zastosowanie dwóch różnych adresów serwerów, które bez synchronizacji przesyłały na stanowiska operacyjne informacje o aktualnej wartości RVR. Efektem tego były występujące różnice w prezentowanych danych RVR.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.