Zdarzenie lotnicze Nr 297/05.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.2.34

Akt indywidualny
Wersja od: 31 marca 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 40
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 lipca 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 297/05

Wypadek lotniczy na pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 41, szybowcu SZD-51-1 "Junior", który wydarzył się w dniu 4 lipca 2005 r., klasyfikuję do kategorii:
"Nieustalone"

1. Opis okoliczności wypadku.

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8122/297-05/440/06.)

Pilot wykonywał przelot na szybowcu po trasie trójkąta 303 km. Na drugim odcinku pilot zaobserwował pogarszające się warunki termiczne i podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. W rejonie miejscowości Owczary, pilot wybrał pole do lądowania. Po przyziemieniu i dobiegu około 40 m, kółko podwozia szybowca wpadło w niewidoczne z powietrza zagłębienie terenu. Prawe skrzydło zaczepiło o podłoże i szybowiec wykonał obrót w prawo. Pilot usłyszał trzask w okolicy ogona szybowca i równocześnie zauważył rozpadające się oszklenie kabiny. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń. Szybowiec uległ znacznemu uszkodzeniu.

2. Przyczyna wypadku.

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku lotniczego było wkołowanie na dobiegu w, niewidoczne z powietrza, zagłębienie terenu na polu przygodnego lądowania, co spowodowało zaczepienie skrzydłem o ziemię i wykonanie "cyrkla".

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Biorąc pod uwagę prawidłowe działanie pilota oraz losowy charakter zdarzenia nie zaproponowano zaleceń profilaktycznych.