Zdarzenie lotnicze nr 286/16.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.89

Akt indywidualny
Wersja od: 17 października 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 35
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 286/16

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, zaistniały w dniu 23 lutego 2016 r. na samolocie Piaggo P180 Avant II, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T11 - uszkodzenie systemów hydraulicznych".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

W dniu 23.02.2016 r. podczas przyjęcia dyżuru EMS w trakcie przeglądu przedlotowego zauważono krople oleju hydraulicznego w okolicy końcówki tłoczyska siłownika sterowania przednią golenią podwozia. W celu weryfikacji szczelności wykonano sprawdzenie działania układu sterowania przednią golenią. W trakcie testu wystąpił silny wyciek płynu hydraulicznego z otworu drenażowego umieszczonego w końcówce tłoczyska. Samolot został wstrzymany od wykonywania lotów. Personel techniczny SOT zgodnie z AMM 32-50-00 wymienił niesprawny siłownik na sprawny (po remoncie). Uzupełniono płyn hydrauliczny i dokonano sprawdzenia systemu na szczelność - nie zgłoszono uwag. Wykonano z wynikiem pozytywnym test układu sterowania przednią golenią podwozia. Sprawny samolot przywrócono do eksploatacji.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną zaistniałego zdarzenia była wewnętrzna nieszczelność siłownika hydraulicznego sterowania przednią golenią podwozia.

4.
Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Z zaistniałym zdarzeniem zapoznano personel operacyjny SZT oraz personel techniczny obsługujący samoloty Piaggio P180 Avanti.