Zdarzenie lotnicze nr 285/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.196

Akt indywidualny
Wersja od: 14 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 192
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 285/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 lutego 2016 r. na śmigłowcu EC 135 P2+, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T4 - Układy sterowania".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 22.02.2016 r., w drugiej minucie lotu po starcie z miejscowości Końskie pilot zauważył, że wskazówka obrotów wirnika głównego trójwskazówkowego obrotomierza analogowego zaczęła falować a następnie się zatrzymała. Pilot postanowił kontynuować lot do bazy na lotnisko EPKA. Lądowanie odbyło się bez następstw. Śmigłowiec wstrzymano w wykonywaniu lotów. Mechanik stwierdził uszkodzenie czujnika wirnika głównego, który zgodnie z AMM 62-41-00, został wymieniony na nowy. Dokonano sprawdzenia prawidłowości funkcjonowania systemu wskazań obrotów wirnika głównego - bez uwag. Śmigłowiec dopuszczono do dalszej eksploatacji.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Prawdopodobną przyczyną zdarzenia było nieprawidłowe działanie czujnika obrotów wirnika głównego.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.