Zdarzenie lotnicze Nr 285/06.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.1.33

Akt indywidualny
Wersja od: 29 stycznia 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 73
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 30 sierpnia 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 285/06

Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 września 2006 r. na lądowisku Szymanów, na spadochronie Para-Foil 282, na którym skok wykonywał mężczyzna, lat 21, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2".

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-LSQ/8124/285-06/484/06)

W dniu 13 września 2006 r. odbywały się skoki spadochronowe na celność lądowania. Planowanym miejscem przyziemienia była zbudowana z gąbki płaszczyzna do lądowania z wyznaczonym "centro". W skokach brał udział uczeń-skoczek, który wykonał do tego dnia 48 skoków. Skok ucznia-skoczka, od momentu oddzielenia się od śmigłowca do momentu podejścia do lądowania, był prawidłowy. Na wysokości około 100 m, uczeń-skoczek ustawił się na prostej do lądowania. Zarówno odległość wykonania zakrętu od planowanego miejsca przyziemienia, jak i kąt podejścia do lądowania były prawidłowe. Na wysokości 3 - 5 metrów, reagując na nieznaczny niedolot do materaca, uczeń-skoczek uniósł obie nogi. Przyziemienie nastąpiło w odległości około 30 cm przed materacem. Trawa w tym miejscu była mokra od rosy, co spowodowało, że po zetknięciu się z ziemią, nogi ucznia-skoczka przesunęły się do przodu i uczeń-skoczek uderzył pośladkami w ziemię, doznając obrażeń kręgosłupa.

2. Przyczyną wypadku była:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

- zbyt późna i nieprawidłowa reakcja ucznia-skoczka na niedolot do planowanego miejsca przyziemienia, polegająca na przyjęciu pozycji lądowania nie zapewniającej bezpieczeństwa lądowania na twardym podłożu, zamiast manewru wcześniejszego hamowania spadochronu w celu zwiększenia dystansu dolotu.

Za okoliczności sprzyjające wypadkowi uznaje się:

- niewielkie doświadczenie ucznia-skoczka w skokach na celność lądowania;

- dużą motywację ucznia-skoczka do osiągnięcia wysokiej celności lądowania, co wpłynęło na właściwą ocenę sytuacji.

3. Stwierdza się naruszanie następujących przepisów lotniczych:

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków, Załącznik Nr 4 Spadochrony - Warunki i wymagania dotyczące używania spadochronów, zasady eksploatacji i obowiązki użytkowników spadochronów oraz warunki dokonywania zrzutów związanych z użyciem spadochronów.

4. Na podstawie analizy dokumentacji wypadku lotniczego zaproponowano następujące zalecenie profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Dyrektorzy aeroklubów, ośrodków szkolenia - w odniesieniu do uczniów-skoczków spadochronowych - dokonać kontroli pod kątem prawidłowej realizacji zapisów zawartych w załączniku Nr 4 - Spadochrony - Warunki i wymagania dotyczące używania spadochronów, zasady eksploatacji i obowiązki użytkowników spadochronów oraz warunki dokonywania zrzutów związanych z użyciem spadochronów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.