Zdarzenie lotnicze Nr 280/12.
Dz.Urz.ULC.2013.5
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 1
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 stycznia 2013 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 280/12
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: " Błędy proceduralne - H4".
Na lotnisku Olsztyn-Dajtki (EPOD) pilot szybowcowy wystartował na holu za samolotem celem wykonania przelotu po wieloboku 600 km. Start oraz wznoszenie przebiegło prawidłowo. Po starcie zespół wznosił się po szerokim lewym kręgu. Na wysokości 390-400 m pilot szybowca zgłosił drogą radiową holującemu wyczepienie. Wyczepienie nastąpiło o godzinie 10:52 po północnej stronie lotniska w rejonie hangarów. Po wyczepieniu pilot wykonał krążenie pomiędzy hangarami, a następnie odleciał z kursem wschodnim po kręgu z południowej strony drogi startowej. Na tej pozycji wysokość lotu wynosiła około 150 m. Lot wykonywany był blisko drogi startowej, co w konsekwencji wymusiło wykonanie zakrętu ze znacznym przechyleniem o 180° w kierunku lotniska. Po przekroczeniu granicy pola wzlotów zauważono mało widoczne wahania toru lotu.
Pilot zmienił kierunek lotu o około 20° w lewo z przechyleniem do 20°, następnie bardzo płynnie wykonał manewr zmniejszenia prędkości postępowej, wykonany z naborem wysokości około 20 m. Nastąpiło kolejne przechylenie w prawo o kąt 20-30° z przechyleniem nieprzekraczającym 30°. Po tym manewrze pilot wykonał płynnie, ale zdecydowanie zakręt ze znacznym przechyleniem w lewo. Szybowiec po wykonaniu zakrętu około 150° wykonał ześlizg na lewe skrzydło, po czym gwałtownie opuścił nos wchodząc w lewy szybki korkociąg. Szybowiec wykonał około dwóch zwojów korkociągu i w pionowej konfiguracji wpadł do wysokopiennego lasu będącego na podejściu, zderzając się z ziemią, w odległości 405 m od ogrodzenia lotniska. W wyniku zdarzenia szybowiec uległ całkowitemu zniszczeniu a jego pilot poniósł śmierć na miejscu.
Pilot, lat 47, posiadał ważną licencję pilota szybowcowego. Ogólny nalot na szybowcach 498 godzin i 25 minut, w tym długości przelotów (wyczyn sportowy) 15078 km. Nalot na szybowcu LAK-17BT: 32 loty w czasie 122 godziny i 42 minuty.
Prognoza pogody dla rejonu miejscowości Olsztyn-Dajtki (lotnisko EPOD) była następująca:
Rejon znajdował się pod wpływem rozległego niżu znad zatoki fińskiej, wpływającego na pogodę w północno-wschodniej Polsce.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku były:
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku lotniczego była znaczna wysokość drzew na kierunku podejścia do lądowania.
Aeroklub Polski:
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Zarządzający lotniskiem:
Dokona analizy wysokości drzew na podejściu do lądowania pod kątem przebicia płaszczyzny podejścia i, w przypadku wystąpienia takich obiektów, złoży wniosek do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o wydanie decyzji o usunięciu naturalnych przeszkód lotniczych.