Zdarzenie lotnicze Nr 278/08.
Dz.Urz.ULC.2009.12.180
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 90
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 listopada 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 278/08
"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej "Służby zarządzania
ruchem lotniczym - E2"
oraz "Służby lotniskowe. Obsługa naziemna - E4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot Samolotu Piper PA-28, po lądowaniu na RWY 29, na polecenie Kontrolera TWR wykonał "back track" i kołował do progu pasa RWY 29. Podczas kołowania po płycie wschodniej PPS-1, doszło do zderzenia samolotu z jadącym z naprzeciwka samochodem FOLLOW ME, który zmierzał do tegoż samolotu w celu wprowadzenia go na miejsce postoju. Pilot wyłączył silniki i zgłosił zdarzenie do TWR. Pilot i kierowca pojazdu zostali poddani badaniu trzeźwości - wynik negatywny. W wyniku zderzenia, samolot oraz samochód uległy uszkodzeniu.
Państwowa Komisja Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że:
Z chwilą, gdy samolot kołujący po drodze startowej zbliżał się do progu RWY 29, Kontroler TWR EPWR zezwolił załodze samolotu, niezgodnie z obowiązującym komunikatem NOTAM, na dalsze kołowanie do wschodniej płyty postojowej PPS-1, "Turn to the right to the eastern apron". Prowadzący korespondencję radiową, co-pilot samolotu Piper PA-28, chcąc się upewnić, że mają skręcić w prawo zapytał: "At the end of the runway to the right?", otrzymał odpowiedź od Kontrolera TWR EPWR "Affirm". Co-pilot potwierdził i zgodnie z otrzymanym zezwoleniem samolot wkołował na wschodnią płytę postojową PPS-1. Następnie załoga samolotu kontynuowała kołowanie w kierunku południowo-zachodniego narożnika PPS-1, wówczas Kontroler TWR EPWR zapytał załogę samolotu, czy obserwuje FOLLOW ME "....confirm Marshall In sight?". Co-pilot potwierdził "....positive ...is passing us". Szybko zbliżający się samochód FOLLOW ME nie ominął samolotu, tylko uderzył w końcówkę prawego skrzydła, doprowadzając do obrotu samolotu o około 80°.
PKBWL, analizując zapisy Załącznika Nr 7 do Instrukcji operacyjnej lotniska EPWR, stwierdza, że płyta postojowa PPS-1, na której doszło do wypadku, jest zaliczana do strefy B. Według punktu 2.2.7 Załącznika, na płytach postojowych samolotów PPS, PPS-1, PPS-2 obowiązuje ograniczenie prędkości pojazdów do 20 km/h. Ograniczenie to nie dotyczy samochodów operacyjnych FOLLOW ME, ale w dalszym punkcie 2.2.7. Załącznika, który dotyczy wszystkich pojazdów jest zapis o następującej treści "w odległości do 5 m od statku powietrznego stojącego na płycie PPS, PPS-1, PPS-2 bezwzględnie obowiązuje ograniczenie prędkości do 5 km/h". Tego warunku kierowca FOLLOW ME nie spełnił.
3. Przyczyna wypadku:
PKBWL, ustaliła, że przyczyną wypadku było nie zachowanie należytej ostrożności i prowadzenie z nadmierną prędkością samochodu FOLLOW ME, przez pomocnika koordynatora ruchu naziemnego, na wschodniej płycie postojowej PPS-1 lotniska EPWR.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było, niezgodne z obowiązującym komunikatem NOTAM, zezwolenie Kontrolera TWR EPWR na kołowanie samolotu po lądowaniu bez asysty FOLLOW ME.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaleciła, aby kierowca samochodu FOLLOW ME, pełniący obowiązki pomocnika koordynatora ruchu naziemnego, został skierowany na badania psychotechniczne.