Zdarzenie lotnicze Nr 264/05.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.11.173

Akt indywidualny
Wersja od: 14 października 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 87
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 8 września 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 264/05

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 listopada 2005 r. na samolocie Maule MT-7-235, pilotowanym przez pilota zawodowego, lat 39, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Postępowanie umyślne - H1".

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot wykonując lot trasowy VFR, na samolocie Maule MT-7-235, w bardzo złych warunkach meteorologicznych zaczepił o jeden z odciągów masztu radiowo-telewizyjnego. W wyniku zderzenia, nastąpiło odcięcie lewego skrzydła i lewego usterzenia poziomego. Samolot zderzył się z ziemią i spłonął. Pilot poniósł śmierć na miejscu.

Ponadto Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", w trakcie badania ustaliła, że:

- pilot posiadał około 4.900h nalotu na samolotach różnego typu;

- stan zdrowia pilota nie miał wpływu na zaistnienie i przebieg wypadku;

- pilot nie pobrał komunikatu pogodowego na zaplanowaną trasę lotu oraz nie przeprowadził analizy warunków meteorologicznych panujących na trasie przelotu;

- warunki pogodowe panujące na całej trasie lotu uniemożliwiały wykonanie zaplanowanego lotu w warunkach VFR;

- pilot prawdopodobnie nie miał świadomości wykonywania lotu w pobliżu wysokiej przeszkody terenowej;

- nie stwierdzono wpływu zakłóceń spowodowanych przez emisje urządzeń nadawczych masztu na wskazania przyrządów.

3. Przyczyna wypadku:

PKBWL ustaliła, że przyczynami wypadku były:

- Podjęcie i kontynuowanie przez pilota lotu w warunkach meteorologicznych nie zapewniających bezpiecznego wykonania tego lotu, czego wynikiem było przypadkowe zderzenie z wysoką przeszkodą terenową;

- Niewłaściwa ocena przez pilota warunków meteorologicznych na zaplanowanej trasie.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

Po zakończeniu badania PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.