Zdarzenie lotnicze nr 2638/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.102

Akt indywidualny
Wersja od: 3 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 99
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2638/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się wdniu 22grudnia 2015r. na samolocie Embraer 170-200, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O2 - System szkolenia",

"O10 - Obsługa techniczna".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Lotnisko EPWA. Podczas przeglądu "Walk around" załoga stwierdziła, że pokrywa panelu wlewu oleju silnika nr 1 pozostała otwarta. W tym samym czasie na pokładzie samolotu znajdował się mechanik obsługi technicznej. Załoga sprawdziła dokumentację techniczną i stwierdzono, że przegląd techniczny DY ("Daily") jest w niej odnotowany jako zakończony i zamknięty. Uzupełnienie oleju było potwierdzone wpisem. Poinformowany o nieprawidłowościach mechanik zamknął panel i poinformował, że czynności obsługowe wykonywał inny, szkolony pracownik pod jego nadzorem. Po wykonanym rejsie załoga złożyła raport ASR.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Nieprawidłowo wykonana obsługa techniczna samolotu wynikająca z nieodpowiedniego nadzoru mechanika instruktora nad szkoloną osobą.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.