Zdarzenie lotnicze nr 2628/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.32

Akt indywidualny
Wersja od: 19 stycznia 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 31
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2628/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 października 2016 r. na samolocie Boeing 737-800, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej: "E3 - Ptaki, zwierzęta, inne obiekty (FOD)".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Załoga samolotu po starcie zgłosiła do kontrolera ruchu lotniczego zderzenie z ptakiem. Sokolnik wraz z dyżurnym operacyjnym portu lotniczego przeprowadzili inspekcję drogi startowej, podczas której odnaleźli ranną mewę śmieszkę.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Obecność ptaków na torze startującego samolotu.

Zastosowane środki profilaktyczne:

Określono potencjalne ryzyko podobnego zdarzenia na terenie lotniska w rejonie i na wysokościach opisanych w Doc 9137 - AN/898 cz. 3 zgodnie z "Podręcznikiem zarządzania bezpieczeństwem lotniczym" Warszawa-Modlin. Analiza zdarzenia nie wykazała konieczności wprowadzania dodatkowych środków zapobiegawczych.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami, nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.