Zdarzenie lotnicze Nr 257/04.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.1.43

Akt indywidualny
Wersja od: 29 stycznia 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 83
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 listopada 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 257/04

Wypadek lotniczy na motolotni Hazard, który wydarzył się w dniu 18.09.2007 r., pilotowanej przez mężczyznę, lat 31, posiadającego świadectwo kwalifikacji pilota motolotni, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Postępowanie umyślne - H1".

1. Opis okoliczności wypadku:

Pilot wystartował motolotnią z łąki w miejscowości Chotomów koło Warszawy i wykonał lot nad miejscowość Jabłonna, gdzie rozpoczął wykonywanie gwałtownych manewrów na małej wysokości. W trakcie wykonywania pętli, w górnej części tej figury utracił prędkość postępową, doprowadził do przeciągnięcia motolotni, a w konsekwencji zderzenia motolotni z ziemią z dużą prędkością pionową i niewielką prędkością postępową. W wyniku zderzenia pilot poniósł śmierć na miejscu zdarzenia, a motolotnia uległa zniszczeniu.

2. Przyczyna wypadku:

Przyczyną wypadku było podjęcie przez pilota, będącego pod wpływem alkoholu, próby wykonania pętli - figury akrobacyjnej niedopuszczalnej do wykonywania na motolotniach.

3. Stwierdza się naruszenie następujących przepisów lotniczych:

1) Ustawa - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829 oraz z 2007 r. Nr 50, poz. 331).

2) Pilot nie poinformował AMC Polska o zamiarze wykonywania lotów w Strefie Obowiązkowej Łączności Radiowej (RMZ).

4. Zalecenia profilaktyczne:

Dyrektorzy aeroklubów, ośrodków szkolenia lotniczego, właściciele:

4.1. Zapoznać personel lotniczy, wykonujący loty na motolotniach, z okolicznościami, przyczynami wypadku lotniczego oraz z zaleceniami profilaktycznymi.

4.2. Przypomnieć personelowi lotniczemu, wykonującemu loty na motolotniach o warunkach i wymaganiach dotyczących używania motolotni oraz zasadach ich eksploatacji i obowiązkach użytkowników (rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków - Dz. U. Nr 107 z 2005 r. poz. 904).

4.3. Pomimo, że wiedza na temat zakazu latania pod wpływem alkoholu jest wystarczająco rozpowszechniona, proszę przypomnieć personelowi lotniczemu o zagrożeniach, skutkach i prawnej odpowiedzialności wykonywania lotów w stanie nietrzeźwości.