Zdarzenie lotnicze nr 2542/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.203

Akt indywidualny
Wersja od: 17 listopada 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 145
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 16 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2542/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 września 2016 r. na samolocie EMBRAER 190, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej: "E3 - Ptaki, zwierzęta, inne obce obiekty".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Załoga samolotu, po starcie z drogi startowej 25, zgłosiła do kontrolera ruchu lotniczego prawdopodobieństwo zderzenia z ptakiem w jej środkowej części. Dyżurny Operacyjny Portu Lotniczego przeprowadził inspekcję drogi startowej i odnalazł oraz usunął martwą pliszkę. Informacje przekazano załodze za pośrednictwem kontroli zbliżania. Lot był kontynuowany bez następstw. Szczątki ptaka zostały zidentyfikowane przez specjalistę jako pliszka siwa (motacilla alba) i poddane utylizacji zgodnie z obowiązującą procedurą.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Obecność ptaka na torze startującego samolotu.

Zastosowane środki profilaktyczne w celu zmniejszenia zagrożeń ze strony zwierząt na terenie lotniska:

Na lotnisku stosowane są procedury postępowania z zagrożeniami ze strony ptaków opisane w Instrukcji Operacyjnej lotniska (INOP) Część E, rozdz. 17. W celu minimalizowania ryzyka kolizji z ptakami, stosuje się następujące działania prewencyjne:

1)
oddziaływanie na siedlisko, poprzez zmniejszanie jego atrakcyjności żerowiskowej i lęgowej (eliminacja zadrzewienia, zbiorników wodnych, dzikich wysypisk, technologia utrzymania terenów trawiastych);
2)
w odniesieniu do wybranych gatunków ptaków podejmuje się działania prowadzące do zmniejszenia ich liczebności poprzez różne stopnie wywieranej presji (odstraszanie), w tym:
-
metoda sokolnicza,
-
pies myśliwski,
-
urządzenia akustyczne (metoda biosoniczna),
-
odłów i odstrzał redukcyjny;
3)
w odniesieniu do gatunków hodowlanych i synantropijnych podejmuje się działania mające na celu eliminowanie hodowli gołębi domowych oraz sugerowanie właścicielom zabudowań ograniczanie zachowań opiekuńczych (bociany, jaskółki).

Podstawową metodą ograniczania liczebności ptaków na terenie lotniska jest osłona biologiczna z zastosowaniem ptaków drapieżnych (metoda sokolnicza) i psa myśliwskiego, pełniona przez wyspecjalizowany podmiot, na podstawie umowy.

Propozycje zmian systemowych i/lub inne uwagi:

W 2016 r. odnotowano zwiększoną, w stosunku do lat ubiegłych obecność pliszki siwej na lotnisku. W III kwartale zarejestrowano 7 kolizji ze statkami powietrznymi z tym gatunkiem. Ze względu na małą masę oraz brak zachowań stadnych, ryzyko uszkodzenia statku powietrznego jest niewielkie. W związku z prawdopodobną przyczyną zdarzenia, zarządzający rozważy zastosowanie środków owadobójczych w przypadku stwierdzenia nadmiernej obecności owadów na drodze startowej.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.