Zdarzenie lotnicze nr 2526/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.92

Akt indywidualny
Wersja od: 20 października 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 38
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2526/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 września 2016 r. na samolocie Boeing 737-800, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T8 - Osprzęt i urządzenia radiowe (awionika)".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Po wypchnięciu samolotu ze stanowiska postojowego o godz. 11:24 LMT, w trakcie wykonywania procedury BEFORE TAXI, na panelu instalacji elektrycznej zaświeciła się lampka sygnalizacyjna ELEC. Załoga wykonała odpowiednią listę kontrolną; usterka nie ustąpiła. Kapitan zgłosił usterkę, po czym wkołował ponownie na stanowisko postojowe nr 14, dokonał odpowiedniego wpisu do dokumentacji samolotu oraz poinformował dział MCC. Wezwany personel techniczny wykonał test układu, który wykazał niesprawność STATIC INVERTER. Dokonano wymiany niesprawnego urządzenia, po czym samolot został przywrócony do eksploatacji. Usuwanie usterki okazało się na tyle pracochłonne, że o godz. 11:55 zadecydowano o deboardingu pasażerów, dla których podstawiono inny samolot.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Niesprawność urządzenia STATIC INVERTER.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.