Zdarzenie lotnicze Nr 251/05.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2013.15

Akt indywidualny
Wersja od: 30 stycznia 2013 r.

KOMUNIKAT Nr 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 30 stycznia 2013 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 251/05

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 październik 2005 r., na samolocie PZL-104 Wilga 35, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "Brak kwalifikacje - H2" .

2.
Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-pilot wykonywał na samolocie PZL-104 Wilga 35 pierwsze, samodzielne loty szkolne w ramach zadania B VII/2. Instruktor obserwował loty z ziemi. Podczas lądowania, w trakcie dobiegu, nastąpiło pogłębiające się zejście w lewo aż do ok. 90° względem nakazanego kierunku dobiegu, zakończone przechyłem samolotu w prawo, podparciem się na końcówce prawego skrzydła i prawej końcówce usterzenia poziomego oraz uszkodzeniem prawego podwozia głównego, wskutek wygięcia i złamania wahacza oraz zerwania górnego ucha amortyzatora. W wyniku utraty kierunku samolot został poważnie uszkodzony. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń i opuścił samolot o własnych siłach.

Pilot-uczeń, lat 20, był w trakcie szkolenia do licencji pilota turystycznego PPL(A). Wylatał na samolotach łącznie 44 godz. 42 min. Typy samolotów, na których wykonywał loty: Zlin Z-142 - nalot 43 godz. 02 min, PZL-104 Wilga - nalot 1godz. 40 min. (wliczając lot zakończony wypadkiem).

Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na zaistnienie zdarzenia.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku była utrata kierunku dobiegu z nieustalonego powodu i spóźniona reakcja ucznia-pilota.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były:

-
brak doświadczenia pilota na samolocie PZL-104,
-
cechy ergonomiczne sterownic nożnych samolotu PZL-104, powodujące kątowe ustawienie stóp takie, że możliwe jest niezamierzone wciśnięcie hamulca koła lewego przy wychylaniu steru kierunku w prawo (i odwrotnie) szczególnie przez pilota o tym nie poinformowanego lub mało doświadczonego.
4.
Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń.