Zdarzenie lotnicze nr 2485/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.368

Akt indywidualny
Wersja od: 8 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 358
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 8 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2485/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 listopada 2015 r. na samolocie Zlin-143, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H2 - Brak kwalifikacji"

"H3 - Błędy w komunikowaniu".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 20 czerwca 2016 r.

Załoga samolotu Zlin-143 w składzie pilot-instruktor oraz pilot-uczeń wykonywała lot szkolny na trasie Piotrków Trybunalski - VOR "LOZ", następnie cztery podejścia według ILS na lotnisko EPLL i odlot na lotnisko EPDE. Po starcie z lotniska EPPT i opuszczeniu strefy ruchu lotniskowego, załoga nawiązała łączność radiową ze służbą informacji powietrznej Warszawa Informacja i otrzymała polecenie zgłoszenia pozycji bezpośrednio do TWR EPLL. Po nawiązaniu łączności radiowej ze służbą kontroli ruchu lotniczego lotniska EPLL, z uwagi na nieautoryzowany wlot w przestrzeń kontrolowaną, załoga otrzymała od kontrolera ruchu lotniczego polecenie natychmiastowego zawrócenia i przyjęcie kursu na punkt nawigacyjny "GOGUS". W czasie obecności samolotu Zlin-143 w rejonie kontrolowanym lotniska EPLL w TMA odbywały się loty innych statków powietrznych.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Zgodnie z treścią przesłanych wyjaśnień, przyczyną nieuprawnionego wlotu w przestrzeń kontrolowaną TMA EPLL było zbyt późne nawiązanie łączności ze służbą kontroli lotniska EPLL i brak możliwości uzyskania wcześniejszego zezwolenia na wlot w przestrzeń kontrolowaną.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.