Zdarzenie lotnicze nr 2460/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.191

Akt indywidualny
Wersja od: 17 listopada 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 133
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 16 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2460/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 14 września 2016 r. na samolocie EMBRAER ERJ-175, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T12 - Inne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas podejścia do lądowania na lotnisku Moskwa-Szeremietiewo doszło do samoczynnego wypuszczenia prądnicy awaryjnej napędzanej wiatrakiem RAT (Ram Air Turbinę). Wykonano normalne lądowanie, powiadomiono MCC. Wezwany mechanik linii Alitalia na podstawie przesłanego AMM schował RAT. Lot powrotny do Warszawy wykonano z opóźnieniem, lądowanie przebiegło bez zakłóceń. Złożono raport ASR.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyny zdarzenia nie ustalono.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Zdarzenie zarejestrowano w bazie danych SMS i sklasyfikowano według kryteriów przyjętych w PLL "LOT" S.A. Będzie ono ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego (SPI) monitorowanych zgodnie z zasadami zawartymi w "Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym".

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.