Zdarzenie lotnicze nr 2421/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.110

Akt indywidualny
Wersja od: 25 października 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 54
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2421/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 września 2016 r. na samolocie EXTRA 300 SC, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H4 - Błędy proceduralne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Na lotnisku w Mielcu EPML, pilot samolotu EXTRA 300 S.C nie sprawdził przed rozpoczęciem kołowania czy owiewka kabiny jest prawidłowo zamknięta. W trakcie kołowania do pasa startowego owiewka otworzyła się pod wpływem strug powietrza zaśmigłowego i uległa zniszczeniu.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Nieprawidłowe zamknięcie owiewki kabiny.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.