Zdarzenie lotnicze nr 2410/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.105

Akt indywidualny
Wersja od: 24 października 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 50
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2410/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 września 2016 r. na motoszybowcu Vivat L-13SE, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H4 - Błędy proceduralne".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

W dniu 09.09.2016 r. na lotnisku Piotrków Trybunalski (EPPT) pilot licencjonowany wykonywał o godz. 18:10 LMT czwarte lądowanie, podczas którego nie wypuścił podwozia. W efekcie tego, lądując z uruchomionym silnikiem, uszkodził śmigło. Motoszybowiec odbił się od ziemi na wysokość ok. 1 m i opadł płasko na ziemię. Następnie odbił się od niej ponownie, po czym opadając "na dziób" uderzył w ziemię z wciąż pracującym silnikiem. W wyniku zdarzenia zostało całkowicie uszkodzone śmigło, obudowa dolna i przednia silnika. Zaistniało prawdopodobieństwo rozszczelnienia wypełnionej azotem kratownicy kadłuba, "rozkręcenia się" silnika, uszkodzenia wału rozrządu, a także naruszenia geometrii konstrukcji płatowca. Pilot na motoszybowcu Vivat wykonał łącznie kilkadziesiąt lotów. Powyższe zdarzenie pilot tłumaczył "nienależycie rozłożoną uwagą".

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:
1)
niewypuszczenie podwozia przez pilota na skutek nieprawidłowej podzielności uwagi podczas lądowania;
2)
nieumiejętne poprawianie przez pilota błędów podczas lądowania.
4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Z pilotem przeprowadzono analizę przebiegu lądowania, opisując szczegółowo popełnione błędy. Zalecono loty kontrolne z HT Ośrodka Szkolenia Lotniczego.