Zdarzenie lotnicze Nr 235/06.
Dz.Urz.ULC.2009.1.13
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 53
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 sierpnia 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 235/06
w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2"
oraz
"Czynnik organizacyjny"
w grupie przyczynowej "Szkolenie - O2"
1. Opis okoliczności wypadku:
(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-LBL/8120/235-06/113/07)
Uczeń-pilot samolotowy, w ramach wznawiania nawyków i przywracania uprawnień lotniczych po utracie aktualności licencji pilota turystycznego i długotrwałej przerwie w lotach (5 lat), wykonywał lot doskonalący po kręgu. Podczas lądowania, po nieprawidłowym przyziemieniu, nastąpiło odbicie samolotu od powierzchni drogi startowej tzw. "kangur", a po powtórnym przyziemieniu "na trzy punkty", został złamany pierścień mocowania widelca przedniej goleni i urwanie przedniego koła. Samolot zakończył dobieg opierając się końcówką goleni, rurą wydechową i dolną częścią osłony silnika o powierzchnię betonowego pasa lądowania. Uczeń-pilot nie odniósł żadnych obrażeń. Samolot uległ znacznemu zniszczeniu.
2. Przyczyna wypadku:
(na podstawie uchwały podjętej przez PKBWL)
- zbyt optymistyczna ocena umiejętności szkolonego po przerwie w lotach;
- popełnienie błędu pilotażowego przez ucznia-pilota, na który składało się: dopuszczenie do "falowania" w czasie wytrzymania i przyziemienia na trzy punkty oraz nieumiejętne poprawianie odbicia samolotu od podłoża na małej prędkości.
Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia lotniczego:
- małe doświadczenie i umiejętności pilotażowe ucznia-pilota;
- zmienne warunki atmosferyczne.
3. Stwierdza się naruszenie następujących przepisów lotniczych:
(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)
INSTRUKCJA WYKONYWANIA LOTÓW i SKOKÓW AEROKLUBU POLSKIEGO - ZASADY ORGANIZACYJNE - SZEF WYSZKOLENIA z 2004 r.
4. Zalecenia profilaktyczne:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
4.1. Omówić zdarzenie z personelem latającym w aeroklubach i ośrodkach szkolenia lotniczego, zwracając uwagę na problemy podziału uwagi i poprawiania błędów podczas lądowania, ze szczególnym uwzględnieniem przypadków "falowania" i "kangurów".
4.2. Zwrócić uwagę personelowi instruktorskiemu na konieczność indywidualnej oceny nabytych i utrwalonych umiejętności pilotażowych uczniów i rozważne podejmowania decyzji o lotach samodzielnych po przerwach w szkoleniu.
4.3. Szef wyszkolenia ośrodka szkolenia lotniczego - dokonać oceny poziomu wyszkolenia ucznia-pilota, który uczestniczył w wypadku na samolocie Cessna 152, w celu opracowania programu doskonalenia umiejętności lądowania. Zaliczenie tego programu jest warunkiem dopuszczenia ucznia-pilota do samodzielnych lotów. O wynikach proszę powiadomić Prezesa ULC.
4.4. Dyrektor ośrodka szkolenia lotniczego - przeprowadzić z szefem wyszkolenia oraz instruktorem prowadzącym ucznia-pilota rozmowę ostrzegawczą na temat: "Przestrzegania metodyki szkolenia".