Zdarzenie lotnicze Nr 235/06.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.1.13

Akt indywidualny
Wersja od: 29 stycznia 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 53
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 sierpnia 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 235/06

Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 sierpnia 2006 r., na samolocie Cessna 152, ilotowanym przez mężczyznę, lat 48, posiadającego licencję pilota turystycznego, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej "Szkolenie - O2"

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-LBL/8120/235-06/113/07)

Uczeń-pilot samolotowy, w ramach wznawiania nawyków i przywracania uprawnień lotniczych po utracie aktualności licencji pilota turystycznego i długotrwałej przerwie w lotach (5 lat), wykonywał lot doskonalący po kręgu. Podczas lądowania, po nieprawidłowym przyziemieniu, nastąpiło odbicie samolotu od powierzchni drogi startowej tzw. "kangur", a po powtórnym przyziemieniu "na trzy punkty", został złamany pierścień mocowania widelca przedniej goleni i urwanie przedniego koła. Samolot zakończył dobieg opierając się końcówką goleni, rurą wydechową i dolną częścią osłony silnika o powierzchnię betonowego pasa lądowania. Uczeń-pilot nie odniósł żadnych obrażeń. Samolot uległ znacznemu zniszczeniu.

2. Przyczyna wypadku:

(na podstawie uchwały podjętej przez PKBWL)

- zbyt optymistyczna ocena umiejętności szkolonego po przerwie w lotach;

- popełnienie błędu pilotażowego przez ucznia-pilota, na który składało się: dopuszczenie do "falowania" w czasie wytrzymania i przyziemienia na trzy punkty oraz nieumiejętne poprawianie odbicia samolotu od podłoża na małej prędkości.

Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia lotniczego:

- małe doświadczenie i umiejętności pilotażowe ucznia-pilota;

- zmienne warunki atmosferyczne.

3. Stwierdza się naruszenie następujących przepisów lotniczych:

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

INSTRUKCJA WYKONYWANIA LOTÓW i SKOKÓW AEROKLUBU POLSKIEGO - ZASADY ORGANIZACYJNE - SZEF WYSZKOLENIA z 2004 r.

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Omówić zdarzenie z personelem latającym w aeroklubach i ośrodkach szkolenia lotniczego, zwracając uwagę na problemy podziału uwagi i poprawiania błędów podczas lądowania, ze szczególnym uwzględnieniem przypadków "falowania" i "kangurów".

4.2. Zwrócić uwagę personelowi instruktorskiemu na konieczność indywidualnej oceny nabytych i utrwalonych umiejętności pilotażowych uczniów i rozważne podejmowania decyzji o lotach samodzielnych po przerwach w szkoleniu.

4.3. Szef wyszkolenia ośrodka szkolenia lotniczego - dokonać oceny poziomu wyszkolenia ucznia-pilota, który uczestniczył w wypadku na samolocie Cessna 152, w celu opracowania programu doskonalenia umiejętności lądowania. Zaliczenie tego programu jest warunkiem dopuszczenia ucznia-pilota do samodzielnych lotów. O wynikach proszę powiadomić Prezesa ULC.

4.4. Dyrektor ośrodka szkolenia lotniczego - przeprowadzić z szefem wyszkolenia oraz instruktorem prowadzącym ucznia-pilota rozmowę ostrzegawczą na temat: "Przestrzegania metodyki szkolenia".