Zdarzenie lotnicze Nr 233/08.
Dz.Urz.ULC.2009.8.151
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 70
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 5 sierpnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 233/08
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4"
oraz do kategorii: "Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej "Służby lotniskowe, obsługa naziemna - E4".
2. Opis okoliczności wypadku:
W dniu 6 maja 2009 r. pilot wylądował samolotem Star na lotnisku Krywlany w Białymstoku. Następnie po około dwóch godzinach, pilot wykołował samolotem w rejon zachodniej części pola wzlotów, na drogę startową 08/26 i ustawił się do startu na kierunku pokrywającym się z kierunkiem wcześniejszego lądowania. Pilot rozpoczął wykonywanie startu, jednak po przebyciu znacznej długości pasa nie nastąpiło oderwanie się samolotu od nawierzchni lotniska. Z powodu nieosiągnięcia odpowiedniej prędkości podczas rozbiegu, pilot przerwał start, wyhamował samolot w części użytkowej lotniska, a następnie pokołował na inną część pola wzlotów lotniska, aby ponowić start na innym kierunku. Decyzji tej nie uzgodnił z zarządzającym lotniska, nie poprosił również o wskazówki. Podczas kołowania samolotem w kierunku południowym, w rejonie południowego skraju pola wzlotów, wkołował w grząską część nawierzchni. Doszło do złożenia się przedniej goleni podwozia i kontaktu śmigła z nawierzchnią lotniska. Samolot zatrzymał się oparty przednią częścią kadłuba o nawierzchnię. W trakcie zdarzenia nikt nie odniósł obrażeń. Samolot uległ uszkodzeniu.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku było wkołowanie na grząską część nawierzchni użytkowej lotniska i zarycie się podwozia samolotu, co doprowadziło do złożenia przedniej goleni i kontaktu obracających się śmigieł z nawierzchnią lotniska.
PKBWL nie wyklucza również, że blokada zamków goleni mogła ulec wcześniejszemu naruszeniu podczas hamowania po nieudanym rozbiegu.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego był stan nawierzchni części użytkowej lotniska i brak odpowiedniego oznakowania jej granic.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Ze względu na stan faktyczny części użytkowej lotniska, która nie odpowiada informacji w AIP Polska, zarządzający lotniskiem powinien:
4.1. Rejony lotniska nienadające się do eksploatacji wyłączyć z części użytkowej i oznakować.
4.2. Zwrócić się do Polskiej Agencji Żeglugi powietrznej (PAŻP) o wydanie NOTAM informującego o faktycznej części użytkowej lotniska.
4.3. W jak najkrótszym czasie uaktualnić dane techniczno-eksploatacyjne lotniska Białystok Krywlany (EPBK) w AIP Polska określające granice pola wzlotów tak, aby odzwierciedlały stan faktyczny.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
5.1. Urząd Lotnictwa Cywilnego przeprowadzi audyt/kontrolę lotniska Białystok Krywlany.