Zdarzenie lotnicze nr 2322/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.174

Akt indywidualny
Wersja od: 9 listopada 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 118
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2322/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 września 2016 r. na balonie Schroeder G 30/24, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H2 - Brak kwalifikacji"

"H4 - Błędy proceduralne"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O2 - System szkolenia".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 26 września 2016 r.

TMA EPWA. Pilot wraz z dwoma osobami wykonywał lot balonem. O godzinie 16:35 UTC balon został dostrzeżony na wysokości około 3000 ft AMSL w rejonie miejscowości Łubienica (około 3 NM na południe od Pułtuska), w TMA EPWA A. Na lot tego balonu nie był złożony plan lotu, a pilot nie utrzymywał łączności ze służbami ruchu lotniczego.

Po przeanalizowaniu lotu pilot balonu stwierdził, że w rejonie miejscowości Łubienica był na wysokości 2750-2800 ft AMSL. Przekroczenie dolnej granicy TMA EPWA A wyniknęło z jego błędnej oceny pozycji geograficznej balonu. Rozpoczął wznoszenie powyżej 2000 ft będąc przekonanym, że znajduje się już poza północną granicą ww. przestrzeni kontrolowanej. Jednak północna granica TMA EPWA A faktycznie znajdowała się około 1,5 NM na północ od miejscowości Łubienica.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd w określeniu aktualnej pozycji geograficznej balonu względem pionowej granicy przestrzeni kontrolowanej.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.