Zdarzenie lotnicze nr 2304/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.173

Akt indywidualny
Wersja od: 9 listopada 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 117
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2304/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 31 sierpnia 2016 r. na paralotni Dudek Nucleon 29 z napędem PPG/PPGG MODEL Fresh Breeze Simonini, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H2 - Brak kwalifikacji"

"H4 - Błędy proceduralne"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O2 - System szkolenia".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 26 września 2016 r.

Wijewo k. Leszna. Po około 50 min lotu nad Pojezierzem Leszczyńskim (lot typowo rekreacyjno- widokowy), gdy pilot był na wysokości około 40 m, prawdopodobnie z powodu wlotu w obszar turbulentnego powietrza, skrzydło paralotni podwinęło się jednostronnie. Pilot nieodpowiednio zareagował na zaistniałą sytuację co doprowadziło do pogłębienia się obrotów i szybkiej utraty wysokości. W tej konfiguracji lotu nastąpiło zderzenie z ziemią. Na miejsce zdarzenia wezwano policję i służby ratownicze. Pilot został odwieziony do szpitala gdzie stwierdzono złamanie żeber po stronie lewej.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd techniki lotu polegający na zbyt późnej lub nieprawidłowej reakcji na podwinięcie skrzydła, które nastąpiło po wlocie w obszar turbulentnego powietrza.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.