Zdarzenie lotnicze nr 230/2016.
Dz.Urz.ULC.2016.177
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 120
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 230/2016
"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej: "E4 - Służby lotniskowe. Obsługa naziemna".
Samolot ATR-72 był holowany ze stanowiska postojowego 712 drogą kołowania BI i jej przedłużeniem do hangaru użytkownika. W operacji brało udział dwóch mechaników z uprawnieniami do obsługi tego typu samolotu. Mechanik holujący posiada uprawnienia holowania statków powietrznych i poruszania się po polu manewrowym lotniska. Podczas skręcania w prawo do bramy EADS końcówka lewego skrzydła samolotu zahaczyła o latarnię stojącą naprzeciwko bramy. Na skutek uderzenia, w samolocie doszło do uszkodzenia klosza lampy nawigacyjnej, odgromnika na lotce i powłoki lakierniczej na przeciwwadze lotki. Został też uszkodzony maszt latarni. Przedłużenie drogi do kołowania BI nie jest formalnie drogą kołowania i ruch samolotów odbywa się wyłącznie w formie holowania. Przy końcowym fragmencie drogi, tuż przed bramą EADS przy jej krawędzi, znajdują się przeszkody w postaci latarni i innej infrastruktury lotniskowej. Odległość przeszkód od drogi umożliwia holowanie samolotu o rozpiętości ATR-72 z niewielkim zapasem co wymaga zachowania dużej ostrożności. Dodatkowo geometria drogi przy bramie EADS wymaga wykonania zakrętu o bardzo małym promieniu, co dodatkowo utrudnia manewrowanie holowanym samolotem i istnieje możliwość niezamierzonego zjechania poza utwardzoną część drogi. Po wewnętrznej stronie zakrętu, przy krawędzi utwardzonej znajdowała się głęboka, grząska kałuża z koleinami, powstała w skutek nieostrożnego holowania samolotu przez holownika innego operatora obsługi naziemnej w dniu poprzednim. Kierowca holownika, obawiając się, że w czasie zakrętu podwozie główne samolotu może zjechać w koleiny na trawie poza drogą, co mogłoby spowodować uszkodzenie podwozia, skupił się na dokładnym objechaniu wewnętrznej strony zakrętu. Kierowca, opierając się na swoim dotychczasowym, dużym doświadczeniu sądził, że poruszając się tym torem jazdy odległość końcówki skrzydła od latarni po przeciwnej stronie jest wystarczająca do jej ominięcia. Usytuowanie holownika w stosunku do kadłuba samolotu w trakcie zakrętu utrudniało obserwację końcówki skrzydła po przeciwnej stronie. Czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu zdarzenia było to, że holowanie odbywało się pod słońce, które o tej porze dnia znajdowało się nisko nad horyzontem co spowodowało, że kierowca holownika i mechanik asystujący byli oślepiani, co dodatkowo utrudniało obserwację samolotu.
Niezachowanie należytej ostrożności przez kierowcę holownika i mechanika asystującego w kabinie samolotu.
Okolicznościami sprzyjającymi były:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Zastosowane środki profilaktyczne: