Zdarzenie lotnicze Nr 230/07.
Dz.Urz.ULC.2009.4.94
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 24
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 30 stycznia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 230/07
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot motoparalotni wykonywał loty treningowe przed Paralotniowymi Mistrzostwami Świata. Po przygotowaniu paralotni, zajął miejsce w wózku i po ocenie warunków rozpoczął start, podczas którego nastąpiło zakleszczenie kawałka gałęzi pomiędzy linkami nośnymi, powodując deformację skrzydła. Tuż po oderwaniu motoparalotni od ziemi, na wysokości około 3-4 metrów, nastąpił niekontrolowany zakręt o 180° w prawą stronę. Pilot, aby uniknąć zderzenia z przeszkodą oraz ustawić motoparalotnię pod wiatr do lądowania, wykonał dalszy obrót motoparalotni o kolejne 180°. W czasie tego manewru deformacja skrzydła pogłębiła się, skrzydło utraciło siłę nośną i nastąpiło zderzenie motoparalotni z ziemią. Pilot doznał poważnych obrażeń ciała. Wózek motoparalotni uległ znacznemu uszkodzeniu.
3. Opis okoliczności wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku był niestaranny przegląd miejsca rozłożenia paralotni pod kątem obecności elementów, mogących zaczepić się o linki skrzydła.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Przy doborze miejsca startu należy zwracać uwagę na rodzaj podłoża, na którym rozkłada się skrzydło do startu, aby uniknąć zaczepienia się jego linek o różne elementy, takie jak np. gałązki drzew.