Zdarzenie lotnicze Nr 230/07.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.4.94

Akt indywidualny
Wersja od: 18 maja 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 24
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 30 stycznia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 230/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 czerwca 2007 r. na motoparalotni Reaction-25, pilotowanej przez pilota, lat 38, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot motoparalotni wykonywał loty treningowe przed Paralotniowymi Mistrzostwami Świata. Po przygotowaniu paralotni, zajął miejsce w wózku i po ocenie warunków rozpoczął start, podczas którego nastąpiło zakleszczenie kawałka gałęzi pomiędzy linkami nośnymi, powodując deformację skrzydła. Tuż po oderwaniu motoparalotni od ziemi, na wysokości około 3-4 metrów, nastąpił niekontrolowany zakręt o 180° w prawą stronę. Pilot, aby uniknąć zderzenia z przeszkodą oraz ustawić motoparalotnię pod wiatr do lądowania, wykonał dalszy obrót motoparalotni o kolejne 180°. W czasie tego manewru deformacja skrzydła pogłębiła się, skrzydło utraciło siłę nośną i nastąpiło zderzenie motoparalotni z ziemią. Pilot doznał poważnych obrażeń ciała. Wózek motoparalotni uległ znacznemu uszkodzeniu.

3. Opis okoliczności wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku był niestaranny przegląd miejsca rozłożenia paralotni pod kątem obecności elementów, mogących zaczepić się o linki skrzydła.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

Przy doborze miejsca startu należy zwracać uwagę na rodzaj podłoża, na którym rozkłada się skrzydło do startu, aby uniknąć zaczepienia się jego linek o różne elementy, takie jak np. gałązki drzew.