Zdarzenie lotnicze nr 23/05.
Dz.Urz.ULC.2008.10.153
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 72
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 23/05
"Czynnik organizacyjny"
w grupie przyczynowej "Obsługa techniczna - O10"
oraz do kategorii:
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H5".
2. Opis okoliczności wypadku:
Po starcie, po osiągnięciu wysokości kilkudziesięciu metrów nastąpił znaczny spadek obrotów silnika. W zaistniałej sytuacji pilot podjął decyzję o lądowaniu awaryjnym. W tym celu wykonał zakręt o 180° i wylądował na części trawiastej lotniska, około 30m od drogi startowej. Przyziemienie nastąpiło ze zwiększoną prędkością pionową i prawdopodobnie z trawersem, co spowodowało złamanie kompozytowego wahacza podwozia głównego. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku były:
- obecność wody w instalacji paliwowej spowodowana długim postojem motoszybowca z nie w pełni zatankowanym zbiornikiem paliwa;
- niezlanie odstoju paliwa;
- podczas lądowania przyziemienie trawersem z dużą prędkością opadania.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.