Zdarzenie lotnicze nr 2291/2015.
Dz.Urz.ULC.2017.424
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 406
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2291/2015
"Czynnik organizacyjny"
w grupie przyczynowej: "O3- Standardy, kontrole i audyty",
"O5 - Działanie obsługi naziemnej"
oraz
"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej: "E4 - Służby lotniskowe".
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W ramach prac związanych z rozbudową świateł na DS 25 na dzień 26 października 2015 r. zaplanowano dostawę a następnie posadowienie na przygotowanym fundamencie kontenera z zespołem prądotwórczym przy użyciu dźwigu o wysokości ramienia do 12 metrów. Informacja o zamierzonych pracach została przekazana drogą mailową do zainteresowanych służb w dniu 23 października. W dniu prowadzenia prac o godzinie 8:45 mail z prośbą o umożliwienie wjazdu na teren strefy zastrzeżonej został wysłany m. in. do Służby Ochrony Lotniska oraz Dyżurnego Operacyjnego Portu, który według złożonego oświadczenia, zapoznał się z jego treścią po objęciu dyżuru. O godzinie 13 nastąpiła zmiana dyżurnych operacyjnych. Obejmującemu zmianę dyżurnemu nie przekazano informacji, że w rejonie zaplecza technicznego będzie pracował dźwig o wysokości porównywalnej z wysokością ustalonej płaszczyzny ochronnej dla tego miejsca. Płaszczyzna ta w rejonie pracy dźwigu znajduje się na wysokości ok. 190 m n.p.m. przy wysokości terenu ok. 177 m n.p.m. Po zgłoszeniu przez kontrolera TWR Dyżurnemu Operacyjnemu Portu pojawienia się przeszkody w strefie zastrzeżonej, udał się on na miejsce pracy dźwigu i ocenił, że jego ramię nie przekracza wysokości 11-12 m i w związku z tym nie narusza płaszczyzny ochronnej ale mimo to zdecydował o wydaniu NOTAM-u nr U6070/15 zamykającego trawiastą drogę startową w godzinach 14:03-22:UTC. Na podstawie zapisu z kamer monitoringu ustalono jednak, że ramię dźwigu było momentami wysunięte na wysokość ok. 18 m co naruszało płaszczyznę ochronną na wysokość ok. 5 m. Pracownicy nadzorujący pracę ekipy budowlanej byli wyposażeni w dwa radiotelefony umożliwiające bezpośredni kontakt z Dyżurnym Operacyjnym Portu jak również z kontrolerem TWR, z czego jednak nie skorzystali tłumacząc to prowadzeniem prac poza polem manewrowym lotniska. Personel kierujący pracami ekipy, przed dopuszczeniem do ich prowadzenia, został przeszkolony w zakresie świadomości ochrony lotnictwa cywilnego, korzystania z wewnętrznych środków łączności, instrukcji ruchu pojazdów i pieszych oraz instrukcji przepustowej dla osób i pojazdów.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Zastosowane środki profilaktyczne: