Zdarzenie lotnicze nr 226/04.
Dz.Urz.ULC.2008.9.101
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 21
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 17 lipca 2008 r.
na podstawie §31.2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225),
Mężczyzna wystartował motolotnią z pasażerem do kolejnego lotu. W momencie, gdy wysokość lotu wynosiła około 20 m, wystąpił gwałtowny poryw wiatru. Pilot próbował zawrócić do lądowiska, wykonując zakręt w prawo. W trakcie wykonywania tego manewru dopuścił do ześlizgu na skrzydło i zderzenia motolotni z ziemią. Po zderzeniu, nastąpił gwałtowny pożar motolotni. Pasażer wydostał się z płonącej motolotni i ugasił na sobie palące się ubranie. Pilot pozostał we wraku płonącej motolotni i poniósł śmierć.
2. Przyczyna wypadku.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego było:
- wykonywanie lotu w rejonie silnego oddziaływania chmury burzowej, skutkującej silnymi podmuchami wiatru;
- prawdopodobnie przeciągnięcie skrzydła w trakcie wykonywania zakrętu podczas wystąpienia gwałtownego podmuchu wiatru.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego był brak wyszkolenia pilota, zarówno teoretycznego jak i praktycznego, co prawdopodobnie miało wpływ na podjęcie decyzji o wykonywaniu lotu w nieodpowiednich warunkach atmosferycznych.
3. Zalecenia profilaktyczne.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami, nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.
4. Zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Nr 14 Prezesa ULC z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia kwalifikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych, zdarzenie klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2"