Zdarzenie lotnicze Nr 225/09.
Dz.Urz.ULC.2009.7.143
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 65
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 17 lipca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 225/09
"Czynnik ludzki"
w grupach przyczynowych "Błędy proceduralne - H4"
oraz "Postępowanie umyślne - H1".
2. Opis okoliczności poważnego incydentu:
Dowódca statku powietrznego wystartował wraz z pasażerem do lotu rekreacyjnego. Lot odbywał się na wysokości 200-250 m. Przed dolotem do lotniska dowódca statku powietrznego nawiązał łączność z kierującym lotami i uzyskał zgodę na lądowanie. Po przyziemieniu na trawiastej części pola wzlotów nastąpiło odbicie samolotu od ziemi, a następnie ponowne przyziemienie, podczas którego od goleni podwozia przedniego odpadło koło. Po kolejnym przyziemieniu przednia goleń pozbawiona koła wyryła ośmiometrową bruzdę w trawiastej nawierzchni pola wzlotów. W końcowej fazie dobiegu samolot skapotował. Dowódca statku powietrznego oraz pasażer nie odnieśli obrażeń dzięki dobrze zapiętym pasom bezpieczeństwa.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że:
- dowódca statku powietrznego - pilot samolotowy turystyczny, posiadał ważne badania lotniczo-lekarskie, ważne KTP i KWT. Ma dużą praktykę lotniczą, szczególnie na samolocie Eol-2R, na którym wykonywał nieprzerwanie loty do chwili wypadku, łącznie około 1.500 lotów w czasie ok. 907 godzin;
- licencja pilota utraciła ważność z dniem 30.03.2009 r., a więc na 23 dni przed wypadkiem;
- świadectwo operatora - radiotelefonisty w służbie lotniczej pilota utraciło ważność z dniem 7.05.2004 r.;
- samolot był własnością pilota, był sprawny technicznie i miał ważne pozwolenie;
- samolot był obsługiwany przez licencjonowanych mechaników, a prace okresowe i czynności obsługowe były wykonane w terminie;
- samolot nie był ubezpieczony w zakresie OC;
- w wyniku kapotażu samolot został znacznie uszkodzony.
3. Przyczyna poważnego incydentu:
PKBWL ustaliła, że przyczynami wypadku były:
- Błąd w technice lądowania, polegający na przyziemieniu na zbyt dużej prędkości, w wyniku czego nastąpiło odbicie samolotu od nawierzchni lotniska.
- Niewłaściwa technika poprawiania błędu lądowania po odbiciu samolotu od nawierzchni lotniska, polegająca na oddaniu przez pilota drążka sterowego "od siebie", w wyniku czego nastąpiło dynamiczne przyziemienie samolotu na przednie koło.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie proponuje zaleceń profilaktycznych.