Zdarzenie lotnicze Nr 225/09.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.7.143

Akt indywidualny
Wersja od: 10 sierpnia 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 65
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 17 lipca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 225/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 kwietnia 2009 r., na samolocie kategorii specjalnej Eol-2R, na którym lot wykonywał dowódca statku powietrznego, lat 70, którego licencja pilota utraciła ważność z dniem 30.03.2009 r., klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupach przyczynowych "Błędy proceduralne - H4"

oraz "Postępowanie umyślne - H1".

2. Opis okoliczności poważnego incydentu:

Dowódca statku powietrznego wystartował wraz z pasażerem do lotu rekreacyjnego. Lot odbywał się na wysokości 200-250 m. Przed dolotem do lotniska dowódca statku powietrznego nawiązał łączność z kierującym lotami i uzyskał zgodę na lądowanie. Po przyziemieniu na trawiastej części pola wzlotów nastąpiło odbicie samolotu od ziemi, a następnie ponowne przyziemienie, podczas którego od goleni podwozia przedniego odpadło koło. Po kolejnym przyziemieniu przednia goleń pozbawiona koła wyryła ośmiometrową bruzdę w trawiastej nawierzchni pola wzlotów. W końcowej fazie dobiegu samolot skapotował. Dowódca statku powietrznego oraz pasażer nie odnieśli obrażeń dzięki dobrze zapiętym pasom bezpieczeństwa.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że:

- dowódca statku powietrznego - pilot samolotowy turystyczny, posiadał ważne badania lotniczo-lekarskie, ważne KTP i KWT. Ma dużą praktykę lotniczą, szczególnie na samolocie Eol-2R, na którym wykonywał nieprzerwanie loty do chwili wypadku, łącznie około 1.500 lotów w czasie ok. 907 godzin;

- licencja pilota utraciła ważność z dniem 30.03.2009 r., a więc na 23 dni przed wypadkiem;

- świadectwo operatora - radiotelefonisty w służbie lotniczej pilota utraciło ważność z dniem 7.05.2004 r.;

- samolot był własnością pilota, był sprawny technicznie i miał ważne pozwolenie;

- samolot był obsługiwany przez licencjonowanych mechaników, a prace okresowe i czynności obsługowe były wykonane w terminie;

- samolot nie był ubezpieczony w zakresie OC;

- w wyniku kapotażu samolot został znacznie uszkodzony.

3. Przyczyna poważnego incydentu:

PKBWL ustaliła, że przyczynami wypadku były:

- Błąd w technice lądowania, polegający na przyziemieniu na zbyt dużej prędkości, w wyniku czego nastąpiło odbicie samolotu od nawierzchni lotniska.

- Niewłaściwa technika poprawiania błędu lądowania po odbiciu samolotu od nawierzchni lotniska, polegająca na oddaniu przez pilota drążka sterowego "od siebie", w wyniku czego nastąpiło dynamiczne przyziemienie samolotu na przednie koło.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie proponuje zaleceń profilaktycznych.