Zdarzenie lotnicze nr 2220/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.120

Akt indywidualny
Wersja od: 27 października 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 64
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2220/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 sierpnia 2016 r. na samolocie LEI: L-410 Turbolet, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T2 - Sygnalizacja pożaru"

"T5 - Uszkodzenie konstrukcji".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Podczas kołowania samolotu do lotu kontrolno-pomiarowego naziemnego urządzenia nawigacyjnego pojawił się dym z lewej strony kabiny załogi, któremu towarzyszył swąd spalenizny. Załoga podjęła decyzję o przerwaniu kołowania i powrocie samolotu na miejsce postojowe. Personel techniczny wykonał przegląd instalacji elektrycznej samolotu, podczas którego stwierdzono przepalenie się uzwojenia potencjometru służącego do regulacji podświetlenia tablicy przyrządów pokładowych. Potencjometr został wymieniony i po sprawdzeniu działania samolot został dopuszczony do dalszej eksploatacji.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przepalenie uzwojenia potencjometru spowodowane najprawdopodobniej zużyciem eksploatacyjnym. Zastosowane środki profilaktyczne:

Sprawdzono stan techniczny pozostałych potencjometrów na tym egzemplarzu samolotu i drugim eksploatowanym przez użytkownika. Stwierdzono, że ich stan techniczny nie budzi zastrzeżeń.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.