Zdarzenie lotnicze nr 2191/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.416

Akt indywidualny
Wersja od: 20 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 398
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2191/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 12 października 2015 r. na samolocie Embraer E-l 75, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O2 - System szkolenia"

"O10 - Obsługa techniczna".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 28 czerwca 2016 r.

Zgłoszenie przez załogę startującego samolotu zanieczyszczenia na pasie przy linii centralnej DS. Starty zostały wstrzymane. W trakcie sprawdzenia DS znaleziono manometr.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną incydentu było pozostawienie na samolocie E-175 na osłonie lewego podwozia głównego manometru technicznego przez personel organizacji obsługowej po zakończeniu czynności związanych z wymianą koła nr 2 lewego podwozia. Przyczyną pozostawienia manometru było nieprzestrzeganie przez mechanika wykonującego wymianę koła obowiązujących procedur z podręcznika MH dotyczących używania narzędzi podczas wykonywania czynności obsługowych na samolocie, brak sprawdzenia kompletności narzędzi użytych po wymianie koła.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.