Zdarzenie lotnicze nr 2180/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.415

Akt indywidualny
Wersja od: 20 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 397
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2180/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 października 2015 r. na spadochronie Voyager 260, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H2 - Brak kwalifikacji".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 19 lutego 2016 r.

Uczeń-skoczek (10 skoków) wykonywał pierwszy skok na zadanie SL-2. Skok wykonany został z wysokości 1200 m. Uczeń podczas oddzielania się od samolotu przyjął nieprawidłową sylwetkę (skulił się), a następnie spadał koziołkując. Spadochron otworzył na wysokości około 700 m, w trakcie wykonywania niekontrolowanych obrotów ciała. Proces napełniania się czaszy spadochronu został zakłócony przez przejście pilocika pod slajderem. Pomimo, że czasza nie wypełniła się całkowicie z powodu zablokowania slajdera, uczeń nie podjął procedury awaryjnej i wylądował ze zwiększoną prędkością pionową. Przed przyziemieniem nie przyjął prawidłowej sylwetki ciała - wylądował na rozstawione nogi i prawdopodobnie z nienaprężonymi mięśniami. Podczas przyziemienia doznał poważnych obrażeń ciała.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:
-
przyjęcie nieprawidłowej sylwetki podczas oddzielania się od samolotu i swobodnego spadania;
-
niepodjęcie procedury awaryjnej po nieprawidłowym otwarciu spadochronu;
-
przyjęcie niewłaściwej sylwetki ciała przed przyziemieniem.
4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.