Zdarzenie lotnicze nr 2173/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.291

Akt indywidualny
Wersja od: 23 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 283
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2173/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 września 2015 r. na samolocie Bombardier DHC-8-Q400, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T2 - Niesprawność silnika".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 21 kwietnia 2016 r.

Trasa: lotnisko Kraków-Balice (EPKK) - lotnisko Chopina w Warszawie (EPWA). Po starcie z lotniska Kraków-Balice, po około 5 minutach lotu, załoga stwierdziła wahania wskazań ciśnienia oleju w silniku nr 2. Pozostałe parametry pracy silnika były w normie. Podczas lotu wskazania ustabilizowały się, utrzymując się w prawidłowym zakresie. Załoga zgłosiła problem do MCC (Maintenance Control Center, Centrum nadzoru obsługi technicznej), ale nie deklarowała stanu zagrożenia. Lądowanie wykonano bez problemów. Dokonano wpisu w dokumentacji. Samolot przekazano służbom technicznym, które ustaliły, że przyczyną zdarzenia był podciek z głównego filtra oleju spowodowany naturalnym zużyciem zespołu filtrów. Usterkę usunięto poprzez wymianę zespołu filtrów oleju (w zgłoszeniu zdarzenia mylnie podano wymianę uszczelki zamiast wymiany zespołu filtrów).

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Podciek oleju spowodowany naturalnym zużyciem zespołu filtrów, co spowodowało wahania wskazań ciśnienia oleju w silniku nr 2.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.