Zdarzenie lotnicze nr 2172/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.290

Akt indywidualny
Wersja od: 23 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 282
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2172/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 października 2015 r. na spadochronie Safire 2 149, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H4 - Błędy proceduralne"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O10 - Obsługa techniczna".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 24 lutego 2016 r.

Skoczek (180 skoków) wykonywał skok z wysokości 4000 m na zadanie "free". Otwarcie spadochronu zainicjował na wysokości około 800 m. W czasie procesu otwarcia spadochronu wystąpiły obroty czaszy, co spowodowało skręcenie linek. Czasza napełniła się na wysokości około 550 m, a linki były skręcone 6 - 8 razy. Skoczek wyczepił czaszę główną i otworzył spadochron zapasowy. Wylądował na użytkowej części lądowiska.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd popełniony podczas układania spadochronu do skoku.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.