Zdarzenie lotnicze Nr 217/04.
Dz.Urz.ULC.2009.17.202
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 106
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 grudnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 217/04
"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej: "Poważna awaria silnika - T1".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wystartował do lotu turystycznego, z pasażerem, w rejonie Kotliny Kłodzkiej (na terenie Republiki Czeskiej). Po około 50 minutach lotu, w rejonie miejscowości Ceske Petrowice (przy granicy z Polską) pilot stwierdził nierównomierną pracę silnika. Ponieważ lot odbywał się w rejonie górskim, pilot, obawiając się przerwania pracy przez silnik, podjął decyzję o lądowaniu awaryjnym na łące w okolicy miejscowości Lesice (po Polskiej stronie granicy). Wybrany teren o długości około 200 m pozwalał na wykonanie bezpiecznego lądowania bez niebezpieczeństwa zderzenia z przeszkodami. Po przelocie na małej wysokości i wykonaniu przeglądu wybranego pola pilot wykonał podejście do lądowania pod wiatr i pod stok. Podejście było wykonywane na klapach 40° z ciągle pracującym nierównomiernie silnikiem. Przyziemienie nastąpiło przy prędkości około 100 km/h. Po około 100 m dobiegu nastąpiło złamanie goleni przedniego podwozia. Samolot podparł się nosem i po przetoczeniu się jeszcze około 30 m zatrzymał się. Pilot i pasażer nie odnieśli obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku było poluzowanie się króćca doprowadzającego paliwo do jednego z dwóch gaźników silnika Rotax 912, co spowodowało nierównomierną pracę silnika i wymusiło lądowanie awaryjne w górzystym terenie przygodnym. W czasie dobiegu nastąpiło złamanie przedniej goleni podwozia samolotu oraz uszkodzenie łopat śmigła.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku była duża prędkość przyziemienia.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.