Zdarzenie lotnicze Nr 216/04.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.4.93

Akt indywidualny
Wersja od: 18 maja 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 23
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 stycznia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 216/04

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 lipca 2004 r. na szybowcu SZD-12A Mucha, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 48, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej "Obsługa techniczna - O10".

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Pilot szybowcowy (obywatel brytyjski) startował do lotu termicznego na holu za samolotem. W pierwszej fazie rozbiegu zauważono zmianę wzniosu prawego skrzydła holowanego szybowca. Kierownik lotów nakazał przerwanie startu. Szybowiec zatrzymał się około 100 m od miejsca rozpoczęcia startu. Pilot nie odniósł obrażeń ciała.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczynami poważnego incydentu lotniczego były:

- nieprawidłowy montaż głównego sworznia prawego skrzydła szybowca;

- niestaranny przegląd przedlotowy szybowca, a szczególnie niesprawdzenie położenia dolnego sworznia okucia głównego prawego skrzydła po montażu.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

Z uwagi na upływ czasu od zaistnienia zdarzenia PKBWL nie proponuje zaleceń profilaktycznych.