Zdarzenie lotnicze Nr 216/04.
Dz.Urz.ULC.2009.4.93
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 23
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 stycznia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 216/04
"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej "Obsługa techniczna - O10".
2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:
Pilot szybowcowy (obywatel brytyjski) startował do lotu termicznego na holu za samolotem. W pierwszej fazie rozbiegu zauważono zmianę wzniosu prawego skrzydła holowanego szybowca. Kierownik lotów nakazał przerwanie startu. Szybowiec zatrzymał się około 100 m od miejsca rozpoczęcia startu. Pilot nie odniósł obrażeń ciała.
3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczynami poważnego incydentu lotniczego były:
- nieprawidłowy montaż głównego sworznia prawego skrzydła szybowca;
- niestaranny przegląd przedlotowy szybowca, a szczególnie niesprawdzenie położenia dolnego sworznia okucia głównego prawego skrzydła po montażu.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Z uwagi na upływ czasu od zaistnienia zdarzenia PKBWL nie proponuje zaleceń profilaktycznych.