Zdarzenie lotnicze Nr 212/06.
Dz.Urz.ULC.2009.1.14
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 54
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 sierpnia 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 212/06
w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2".
1. Opis okoliczności wypadku:
(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8120/212-06/104/07)
Po wyholowaniu szybowca, pilot samolotu rozpoczął wykonywanie manewru do lądowania. Na prostej do lądowania, na wysokości około 150 m, wypuścił klapy w położenie "pełne". Od tego momentu pilot odczuwał kołysanie samolotu ze względu na turbulencję powietrza oraz tendencję do znoszenia w prawo. Podczas lądowania w końcowej fazie dobiegu, samolot zaczął tracić kierunek w prawo. Celem przeciwdziałania utracie kierunku dobiegu, pilot energicznie zareagował sterami samolotu. W wyniku podjętych działań, samolot gwałtownie zmienił kierunek w lewo o około 50°, przechylił się na prawe skrzydło, uderzając jego końcówką oraz końcówką steru wysokości o nawierzchnię trawiastą lotniska. Pilot nie doznał obrażeń, samolot został uszkodzony.
2. Przyczyna wypadku:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
Przyczyną wypadku lotniczego było:
- lądowanie z klapami wypuszczonymi w położenie "pełne", przy bocznym wietrze i w warunkach turbulentnych,
- przyziemienie "na dwa punkty",
- nieumiejętna kompensacja wpływu bocznego wiatru i turbulencji w czasie lądowania.
3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.
(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)
4. Zalecenia profilaktyczne:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
4.1. Szef szkolenia aeroklubu - ocenić działanie pilota i ustalić zakres doskonalenia w zakresie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych. Przeprowadzić z pilotem loty doszkalające z instruktorem w ramach poprawienia techniki lądowania na pełnych klapach przy zmiennych warunkach meteorologicznych. Zaliczenie tego programu jest warunkiem dopuszczenia pilota do samodzielnych lotów. O wynikach proszę powiadomić Prezesa ULC.
4.2. Instruktorzy - w trakcie Kontroli Techniki Pilotowania zwracać uwagę na umiejętność kompensowania wpływu bocznego wiatru w czasie podejścia do lądowania oraz poprawiania błędów w czasie lądowania.
4.3. Dyrektorzy aeroklubów, ośrodków szkolenia, właściciele i użytkownicy samolotów, instruktorzy - przeprowadzić zajęcia z uczniami-pilotami oraz pilotami samolotów na temat: "Poprawianie błędów w czasie podejścia do lądowania i lądowania".