Zdarzenie lotnicze nr 211/06.
Dz.Urz.ULC.2008.10.138
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 57
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 211/06
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot szybowcowy wykonywał lot podczas trzeciej konkurencji Przedmistrzostw Świata Juniorów. Pilot w czasie lotu zorientował się, że nie posiada wystarczającej wysokości na bezpieczny dolot na zaplanowane lotnisko, w związku z czym podjął decyzję o zmianie kierunku lotu w celu wylądowania w innym, nadającym się do lądowania terenie. Będąc w pobliżu obranego miejsca, pilot zauważył inny szybowiec, który uniemożliwiał mu bezpieczne lądowanie na tym terenie. Próbował kilkakrotnie skontaktować się z pilotem tego szybowca, jednak bezskutecznie. Ponieważ pilot był już zbyt nisko by zawrócić na teren płaski i bezpieczny, zdecydował w ostateczności wylądować w okolicach jeziora, które obserwował już wcześniej. Manewr do lądowania wykonał od pozycji z wiatrem, z otwartym i zabezpieczonym podwoziem. Tuż przy przyziemieniu pilot uderzył podwoziem głównym w zagłębienie, które nie było widoczne wcześniej z powietrza. Pilot nie doznał żadnych obrażeń, natomiast szybowiec został poważnie uszkodzony.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego byt błąd pilota polegający na zaplanowaniu punktu przyziemienia, na obranym polu, zbyt blisko jego krawędzi i wcześniejszym przyziemieniu niż to byto zaplanowane.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było niedokonanie prawidłowego przeglądu obranego pola przed lądowaniem.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.