Zdarzenie lotnicze nr 211/06.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.10.138

Akt indywidualny
Wersja od: 12 września 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 57
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 211/06

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 lipca 2006 r., na szybowcu SZD-55-1, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 22, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot szybowcowy wykonywał lot podczas trzeciej konkurencji Przedmistrzostw Świata Juniorów. Pilot w czasie lotu zorientował się, że nie posiada wystarczającej wysokości na bezpieczny dolot na zaplanowane lotnisko, w związku z czym podjął decyzję o zmianie kierunku lotu w celu wylądowania w innym, nadającym się do lądowania terenie. Będąc w pobliżu obranego miejsca, pilot zauważył inny szybowiec, który uniemożliwiał mu bezpieczne lądowanie na tym terenie. Próbował kilkakrotnie skontaktować się z pilotem tego szybowca, jednak bezskutecznie. Ponieważ pilot był już zbyt nisko by zawrócić na teren płaski i bezpieczny, zdecydował w ostateczności wylądować w okolicach jeziora, które obserwował już wcześniej. Manewr do lądowania wykonał od pozycji z wiatrem, z otwartym i zabezpieczonym podwoziem. Tuż przy przyziemieniu pilot uderzył podwoziem głównym w zagłębienie, które nie było widoczne wcześniej z powietrza. Pilot nie doznał żadnych obrażeń, natomiast szybowiec został poważnie uszkodzony.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego byt błąd pilota polegający na zaplanowaniu punktu przyziemienia, na obranym polu, zbyt blisko jego krawędzi i wcześniejszym przyziemieniu niż to byto zaplanowane.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było niedokonanie prawidłowego przeglądu obranego pola przed lądowaniem.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.