Zdarzenie lotnicze nr 2057/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.312

Akt indywidualny
Wersja od: 8 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 302
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2057/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 września 2015 r. na spadochronie Voyager 220, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H2 - Brak kwalifikacji".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Uczeń-skoczek wykonywał 70 skok w życiu, a 3 w dniu zdarzenia. Zadaniem skoku była nauka celności lądowania. Skok wykonał z wysokości 1700 m. Po oddzieleniu się od samolotu zgiął nogi i wyrzucając pilocik zainicjował otwarcie spadochronu. Pilocik zaczepił się o nogę, a czasza w osłonie wisiała obok nogi, czyli zaistniała sytuacja awaryjna, tzw. podkowa. Po nieudanej próbie odczepienia pilocika uczeń otworzył czaszę zapasową. Po napełnieniu się czaszy zapasowej wyczepił RSL i po odplątaniu pilocika od nogi odrzucił czaszę główną. Wylądował na użytkowej części lotniska.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyjęcie niewłaściwej sylwetki podczas otwierania spadochronu.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.